Spis treści
Podgrzewacz silnika: rodzaje, różnice, cechy
W polskiej szerokości geograficznej nie mamy co prawda problemów z wyjątkowo srogimi zimami, jednak okresowo pojawiają się ponadprzeciętnie mroźne dni i noce. To sprawia, że eksploatacja aut jest utrudniona. Podgrzewacz silnika, czyli grzałka silnika na zimę pozwala nie tylko zwiększyć komfort użytkowania auta, ale także sprawić, że silnik będzie bardziej chroniony poprzez zredukowanie negatywnego wpływu pracy w ekstremalnie niskich temperaturach, co dla jednostek napędowych jest zabójstwem. Grzałka do bloku silnika może działać na różne sposoby. Sprawdź, czym jest podgrzewacz silnika, a także, który wariant warto wybrać w danej sytuacji. Dowiesz się także, jakie są zalety tego rozwiązania.
Podgrzewacz silnika – co to jest?
Sam podgrzewacz silnika zyskał popularność w ostatnich latach głównie w krajach, w których przez większą część roku panują niskie temperatury schodzące poniżej zera stopni Celsjusza. Grzałka do silnika jest elektrycznym komponentem (lub w innym wariancie zasilanym paliwem) montowanym w układzie chłodzenia. Praca grzałki polega na podgrzaniu płynu chłodzącego, a także oleju silnikowego. W wersji elektrycznej jest zasilana akumulatorem i pozwala błyskawicznie podnieść temperaturę silnika do wysokości roboczej. Jest to wyjątkowo korzystne, gdy występuję niskie ujemne temperatury utrudniające rozruch silnika. W praktyce temperatura jest podnoszona praktycznie natychmiast. Grzałka do silnika na zimę zużywa sporo energii z akumulatora, jednak obecnie produkowane akumulatory spokojnie radzą sobie z tego typu wyposażeniem. Samochodowy dogrzewacz płynu chłodniczego jest relatywnie popularny w Skandynawii, gdzie montuje się go w większości aut. W Polsce najbardziej skorzystają z niego osoby, które zostawiają auto na zewnątrz lub ze względu na charakterystykę użytkowania często pozostają w aucie w czasie zimy z wyłączonym silnikiem – na przykład na postojach.
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
olej napędowy
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
olej napędowy, 1.5 – 3.5/4.0kW, 12V
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
olej napędowy, 1,8 - 7,6 (9,1)kW, 24V
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
benzyna, 2.8 / 4.0kW, 12V
Grzałka elektryczna silnika – zalety dla kierowcy
Elektryczny podgrzewacz silnika pozwala błyskawicznie po odpaleniu auta zwiększyć temperaturę w kabinie. W normalnych warunkach system ogrzewania podnosi temperaturę dopiero wtedy, gdy silnik się odpowiednio rozgrzeje i osiągnie swoją temperaturę roboczą, co jest niezbędne dla jego prawidłowej pracy. Zazwyczaj musi to potrwać kilka minut, co jest najbardziej odczuwalne w temperaturze poniżej pięciu stopni Celsjusza. Grzałka bloku silnika sprawi, że temperatura zostanie podniesiona praktycznie natychmiast i od razu po włączeniu nawiewów i odpaleniu silnika, do kabiny auta zacznie lecieć ciepłe powietrze.
Podgrzewacz cieczy silnika pozwoli też nagrzać auto w czasie postoju. By to zrobić, można odpalić silnik, by nie rozładować akumulatora. W normalnych warunkach w ujemnych temperaturach ciężko wtedy ogrzać wnętrze, gdyż silnik ma zbyt niską temperaturę. Dzięki grzałce do silnika nie ma z tym żadnego problemu. Ogrzewając wnętrze pojazdu, rzadziej będzie trzeba wyciągać płyn przeciw zamarzaniu auta – szyby bowiem będą się szybciej rozmrażać. Skrobanie szyb jest codziennością dla osób, które na garażują swoich pojazdów. Podgrzewacz silnika sprawi, że nie będzie to konieczne.
Podgrzewacz silnika diesla – zalety dla silnika
Podgrzewacz silnika diesla, a także grzałki do silników benzynowych są zbawienne dla jednostek napędowych, gdyż pozwalają błyskawicznie osiągnąć temperaturę roboczą. Bez tego, silnik przez pierwszych kilka, a nawet kilkanaście minut pracuje w nieoptymalnych, a często nawet skrajnie niekorzystnych warunkach. To sprawia, że żywotność silnika radykalnie spada, a poszczególne komponenty, które są bardzo drogie w naprawie, dużo szybciej się zużywają. Podgrzewacz silnika diesla odgrywa szczególną rolę, gdyż silniki wysokoprężne są wyjątkowo wrażliwe na pracę w nieoptymalnej temperaturze, co podczas mrozów jest standardem. Podgrzewacz cieczy silnika w dłuższej perspektywie pozwoli istotnie zmniejszyć koszty bieżących napraw i odłoży w czasie generalny remont silnika.
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
olej napędowy
ABAKUS Niezależne ogrzewanie samochodu
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
olej napędowy
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
benzyna
WEBASTO Niezależne ogrzewanie samochodu
olej napędowy, 1.5 – 5.0/5.5kW, 12V
Grzałka silnika - rodzaje
Standardowa grzałka do silnika działa na prąd. Zasilana jest dzięki akumulatorowi pojazdu, który nieco obciąża, jednak jeśli jest on w dobrym stanie, tak samo jak alternator, nawet podczas regularnego użytkowania auto nie powinno sprawiać problemów w tym zakresie. Ilość zużywanego prądu nie jest bowiem aż tak duża, jak mogłoby się wydawać. Dla osób chcących regularnie podgrzewać auto w czasie długich postojów poleca się webasto, czyli podgrzewacz silnika zasilany paliwem. Takie urządzenie jest jednak wielokrotnie droższe, a jego koszt może sięgnąć kilku tysięcy.
Podgrzewacz cieszy silnika – ceny i sposób montażu
Grzałka elektryczna silnika nie jest drogim urządzeniem. Jej koszt często jest mniejszy niż 1000 zł, choć trzeba do tego doliczyć koszty montażu. Świeca żarowa ogrzewania postojowego i inne komponenty nie są skomplikowane. Każdy mechanik spokojnie poradzi sobie z montażem tego typu elementu. Elektryczny podgrzewacz silnika montuje się w taki sposób, by błyskawicznie podgrzewał płyn chłodzący, dzięki czemu działanie całego systemu jest niezwykle efektywne. Praktycznie każde auto będzie umożliwiało wyposażenie go w taki osprzęt. W razie wątpliwości co do tego, czy grzałka do silnika na zimę będzie kompatybilna z danym autem, warto skonsultować to z mechanikiem lub zapytać w ASO.
Przydatny filmik na ten temat:
Przyczyny przegrzewania się silnika
TOP produkty powiązane z tym tematem: