Spis treści
Silniki Audi A3
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1996 roku, Audi A3 stało się jednym z najbardziej udanych samochodów kompaktowych klasy premium, oferując zróżnicowaną gamę silników Audi A3 w czterech generacjach. Każda generacja przyniosła nowe technologie oraz różne mocne i słabe strony, z ewolucją technologiczną od prostych silników wolnossących po najnowocześniejsze systemy mild-hybrid.

Silniki Audi A3: Historyczne generacje I i II (1996-2012)
Pierwsze dwie generacje Audi A3 położyły podwaliny pod kompaktowe samochody premium Audi i charakteryzowały się solidnymi, ale jeszcze nie dojrzałymi technicznie silnikami. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy sprawdzone diesle TDI z łatwością osiągały od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, wczesne silniki benzynowe TFSI często wymagały kosztownych napraw łańcucha rozrządu lub turbosprężarki między 150 000 a 200 000 kilometrów. Pierwsza generacja (8L, 1996-2003) nadal charakteryzowała się klasycznymi silnikami wolnossącymi i wczesnymi wariantami TDI, podczas gdy druga generacja (8P, 2003-2012) oznaczała przełom w technologii turbo. Absolutnie najlepszym silnikiem historycznych generacji był 2.0 TDI o mocy 170 KM z drugiej generacji, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność.
Silniki benzynowe Audi A3: Historyczne generacje I i II (1996-2012)
Pierwsza generacja rozpoczęła się od klasycznych silników wolnossących: 1,6-litrowe jednostki o mocy 101 KM i 1,8-litrowe silniki o mocy 125 KM charakteryzowały gamę. 1.8 T o mocy 150-180 KM był pierwszym turbodoładowanym silnikiem benzynowym i cierpiał na typowe problemy, takie jak wady cewek i uszkodzenia turbosprężarki. Druga generacja przyniosła rewolucję TFSI: 1.4 TFSI o mocy 125 KM był dostępny jako podstawowy silnik, a następnie 1.8 TFSI o mocy 160 KM i 2.0 TFSI o mocy 200 KM. Jednak te silniki Audi A3 cierpiały na dobrze znane problemy wczesnej generacji TFSI: problemy z łańcuchem rozrządu, zwiększone zużycie oleju i uszkodzenia turbosprężarki sprawiły, że były to najbardziej problematyczne silniki tej epoki. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Audi A3 był 2.0 TFSI w S3 o mocy 265 KM, który, choć sportowy, był podatny na problemy z pierścieniami tłokowymi.
Silniki wysokoprężne Audi A3: Historyczne generacje I i II (1996-2012)
Silniki wysokoprężne Audi A3 były początkowo zdominowane przez 1.9 TDI o różnych poziomach mocy od 90-130 KM w pierwszej generacji. Te silniki z pompowtryskiwaczami okazały się niezwykle trwałe, ale były głośne i podatne na sadzę. Druga generacja przyniosła nowoczesny silnik 2.0 TDI z wtryskiem common-rail o mocy 140-170 KM. Audi A3 2.0 TDI o mocy 140 KM stało się najbardziej niezawodnym silnikiem obu generacji - szczególnie warianty z filtrem cząstek stałych produkowane od 2005 roku okazały się bardzo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Audi A3 TDI spełniały już normę Euro 4 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności.
Silnik Audi A3 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik wolnossący 1.6 | 101 KM | 7,2-7,8 l/100 km | Słabo zmotoryzowany, powolny | Średnia |
1,8 T | 150-180 KM | 7,8-8,5 l/100km | Wady cewki, uszkodzenie turbosprężarki | Umiarkowane |
1,4 TFSI | 125 KM | 6,5-7,2 l/100km | Łańcuch rozrządu, zużycie oleju | Problematyczne |
1.8/2.0 TFSI | 160-200 KM | 7,1-8,3 l/100km | Pierścienie tłokowe, turbosprężarka | Problematyczne |
1.9 TDI | 90-130 KM | 5,2-5,8 l/100km | Głośny, podatny na sadzę, ale trwały | Dobry |
2.0 TDI | 140-170 KM | 4,8-5,5 l/100km | Bardzo wytrzymały od 2005 r. | Bardzo dobry |

Silniki Audi A3: III generacja (2012-2020)
Trzecia generacja Audi A3 (8V) oznaczała znaczny skok jakościowy i jest uważana za najbardziej zrównoważoną ze wszystkich generacji. Większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 280 000 do 380 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM jest uważany za szczególnie trwały. Poważne awarie silnika stały się rzadsze, a jedynie potężne silniki benzynowe 2.0 TFSI nadal wykazują słabości pod względem zużycia oleju. Absolutnym hitem był 2.0 TDI o mocy 184 KM - techniczne arcydzieło z doładowaniem bi-turbo, które oferowało zarówno moc, jak i wydajność. Technologia gazu ziemnego zadebiutowała również w modelu 1.4 TFSI g-tron z 2013 roku, który stanowił przyjazną dla środowiska alternatywę.
Silniki benzynowe Audi A3: Generacja III (2012-2020)
Gama silników benzynowych Audi A3 rozpoczęła się od 1.2 TFSI (110 KM) jako silnika podstawowego, a następnie wypróbowanego i przetestowanego 1.4 TFSI o różnych poziomach mocy od 122-150 KM. Te mniejsze silniki Audi A3 TFSI okazały się znacznie bardziej niezawodne niż ich poprzednicy, z jedynie sporadycznymi problemami z zakoksowaniem zaworów. Dla sportowych kierowców dostępne było Audi A3 1.8 TFSI o mocy 180 KM i 2.0 TFSI o mocy od 190 do 400 KM w RS3. Jednak Audi A3 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) stało się najbardziej problematycznym silnikiem tej generacji, z częstymi doniesieniami o zwiększonym zużyciu oleju z powodu podatnych na zużycie pierścieni tłokowych i uszkodzeń turbosprężarki podczas sportowej jazdy. Legendarny pięciocylindrowy 2.5 TFSI w RS3 o mocy 367-400 KM był cudem, ale podatnym na uszkodzenia łańcucha rozrządu.
Silniki wysokoprężne Audi A3: Generacja III (2012-2020)
Audi A3 2.0 TDI (EA288) było oferowane w różnych poziomach mocy od 110 do 184 KM. Istniał również mniejszy 1.6 TDI o mocy 110 KM (2012-2018), ale był on mniej powszechny. Wszystkie diesle Audi A3 miały nowoczesny wtrysk common-rail z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych. Audi A3 2.0 TDI o mocy 150 KM okazało się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i wysoką niezawodnością - idealnym dla częstych kierowców. Bi-Turbo 2.0 TDI o mocy 184 KM oferował sportowe osiągi, ale był bardziej podatny na uszkodzenia turbosprężarki.
Audi A3 z napędem na gaz ziemny: III generacja (2012-2020)
Od 2013 roku Audi A3 Sportback g-tron było oferowane z silnikiem 1.4 TFSI, który mógł być zasilany zarówno gazem ziemnym, jak i benzyną. Dzięki mocy 110 KM stanowił on przyjazną dla środowiska alternatywę, ale miał ograniczenia pod względem infrastruktury stacji benzynowych i zmniejszonej pojemności bagażnika ze względu na zbiorniki gazu.
Silnik Audi A3 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.2 TFSI | 110 KM | 5,3-6,0 l/100 km | Słabo zmotoryzowany | Średnia |
1.4 TFSI | 122-150 KM | 5,8-6,5 l/100km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Dobry |
1.8 TFSI | 180 KM | 6,2-6,9 l/100km | Zużycie oleju, pierścienie tłokowe | Umiarkowane |
2.0 TFSI | 190-400 KM | 6,8-9,2 l/100km | Zużycie oleju, turbosprężarka | Problematyczne |
2.5 TFSI | 367-400 KM | 8,8-9,8 l/100km | Łańcuch rozrządu, bardzo drogi | Umiarkowany |
1.6 TDI | 110 KM | 4,0-4,5 l/100km | Niezbyt powszechne | Średnia |
2.0 TDI | 150-184 KM | 4,1-5,2 l/100km | Bardzo mocny (wariant 150 KM) | Bardzo dobry |
1.4 g-tron | 110 KM | 3,5 kg/100km | Sieć stacji paliw, zbiorniki gazu | Dobrze |

Silniki Audi A3: IV generacja (2020 - dziś)
Obecna generacja Audi A3 (8Y) opiera się całkowicie na elektryfikacji i reprezentuje wizję Audi dotyczącą przyszłości silników spalinowych. Wszystkie silniki benzynowe są teraz wyposażone w technologię mild hybrid, a po raz pierwszy dostępna jest również hybryda plug-in. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2020 roku, nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia, ale wstępne testy pokazują obiecujące podejście. Najwyższej klasy silnikiem jest 2.0 TFSI w nowym RS3 o mocy 400 KM, który ma stać się bardziej niezawodny dzięki ulepszonemu chłodzeniu i zasilaniu olejem. Technologia mild hybrid obiecuje żywotność ponad 300 000 kilometrów, ponieważ wsparcie elektryczne odciąża silnik spalinowy.
Silnik benzynowy Audi A3 mild hybrid: IV generacja (2020 - dziś)
Trzy silniki TFSI z 48-woltową technologią mild hybrid stanowią podstawę gamy silników Audi A3. 1.0 TFSI o mocy 110 KM służy jako silnik podstawowy, a następnie 1.5 TFSI o mocy 150 KM i 2.0 TFSI o mocy 190 KM. Wszystkie silniki Audi A3 są wyposażone w rozrusznik paskowy i dezaktywację cylindrów. Audi A3 1.5 TFSI o mocy 150 KM jest uważany za szczególnie udany i staje się najlepszym silnikiem tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika i jak dotąd był wolny od większych problemów produkcyjnych. 2.0 TFSI wykazuje wczesne oznaki dobrze znanych problemów EA888.
Audi A3 plug-in hybrid: IV generacja (2020 - dziś)
Audi A3 Sportback 40 TFSI e łączy silnik 1.4 TFSI z silnikiem elektrycznym, generując moc 204 KM. Dzięki zasięgowi elektrycznemu do 67 km stanowi praktyczną alternatywę dla osób dojeżdżających do pracy, ale jest skomplikowany technicznie i drogi w utrzymaniu.
Silniki wysokoprężne Audi A3: IV generacja (2020 - dziś)
Dostępne są dwa silniki Audi A3 2.0 TDI (EA288 evo) o mocy 116 KM i 150 KM, kontynuujące tradycję niezawodnych diesli Audi A3. Silnik o mocy 150 KM jest wyposażony w technologię mild hybrid i jest uważany za szczególnie wydajny.
Wysokowydajne silniki Audi A3: Generacja IV (2020 - dziś)
Nowe Audi S3 otrzyma silnik 2.0 TFSI o mocy 310 KM, podczas gdy RS3 nadal będzie korzystać z pięciocylindrowego silnika 2.5 TFSI o mocy 400 KM. Oba silniki mają być bardziej niezawodne niż ich poprzednicy dzięki ulepszonej technologii.
Silnik Audi A3 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 TFSI | 110 KM | 5,4-6,1 l/100 km | Słabo zmotoryzowany | Średnia |
1.5 TFSI | 150 KM | 5,6-6,2 l/100km | Dotychczas brak problemów z serią | Bardzo dobry |
2.0 TFSI | 190-400 KM | 6,5-9,5 l/100km | Zużycie oleju nadal możliwe | Umiarkowane |
2.0 TDI | 116-150 KM | 4,3-5,1 l/100 km | Solidny, sprawdzony | Bardzo dobry |
1.4 TFSI e | 204 KM | 1,2 l/100km + energia elektryczna | Złożony, drogi | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Audi A3 wszystkich generacji
Rozwój silników Audi A3 wyraźnie pokazuje postęp technologiczny na przestrzeni czterech generacji. Podczas gdy silniki wysokoprężne Audi A3 pozostawały niezawodne we wszystkich generacjach, potężne silniki benzynowe TFSI konsekwentnie zmagały się z podobnymi problemami. Nowa technologia mild hybrid czwartej generacji stanowi obiecującą alternatywę dla kierowców ceniących wydajność i niezawodność.
- Najlepszy silnik benzynowy Audi A3:
Audi A3 1.5 TFSI (150 KM, IV generacja) łączy nowoczesną technologię mild hybrid z wysoką wydajnością i doskonałą niezawodnością do tej pory.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Audi A3:
Audi A3 2.0 TDI (150 KM, generacja III i IV) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i codziennej użyteczności we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Audi A3:
Audi A3 Sportback 40 TFSI e (204 KM, IV generacja) z zasięgiem elektrycznym do 67 km i niskim zużyciem paliwa na krótkich trasach.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Audi A3, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.