Spis treści
Silniki Citroën C5
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1999 roku, Citroën C5 stał się okrętem flagowym francuskiej klasy średniej wielkości i przeszedł niezwykły rozwój gamy silników w ciągu trzech generacji. Każda generacja przyniosła ze sobą charakterystyczne mocne i słabe strony, z ewolucją technologiczną od konwencjonalnych silników wolnossących po nowoczesną technologię turbo i napędy hybrydowe.

Citroën C5 generacji I (2001-2008)
Pierwsza generacja Citroën C5 charakteryzowała się sprawdzoną francuską inżynierią i stanowiła solidną podstawę do rozwoju silników. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy solidne silniki wysokoprężne HDi z łatwością osiągały od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, silniki benzynowe często wymagały poważnych napraw między 150 000 a 200 000 kilometrów. Absolutnym hitem tej generacji był 2.2 HDi o mocy 136 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność. Typowe okresy między naprawami silników wysokoprężnych wynosiły od 180 000 do 250 000 kilometrów w przypadku poważnych prac, podczas gdy silniki benzynowe wymagały zwiększonej uwagi już od 120 000 kilometrów. Silniki Citroën C5 z tej epoki z powodzeniem konkurowały z niemieckimi producentami premium i ustanowiły francuską technologię diesla jako punkt odniesienia w tym segmencie.
Silniki benzynowe Citroën C5: Generacja I (2001-2008)
Gama silników benzynowych Citroën C5 obejmowała głównie silniki atmosferyczne o różnych klasach pojemności skokowej. Podstawowym silnikiem był 1.8 16V o mocy 117 KM, następnie 2.0 16V o mocy 136 KM i topowy 3.0 V6 o mocy 207 KM. Silniki Citroën C5 bazowały na sprawdzonej technologii PSA i charakteryzowały się wysoką płynnością pracy. 2.0 16V stał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym tej generacji, podczas gdy V6 był mocny, ale miał wyższe koszty utrzymania i sporadyczne problemy z łańcuchem rozrządu. Typowymi słabościami wszystkich silników benzynowych były usterki cewki zapłonowej po przejechaniu 100 000 kilometrów i zużycie wałków rozrządu przy wyższych przebiegach.
Silniki wysokoprężne Citroën C5: Generacja I (2001-2008)
Silniki wysokoprężne Citroën C5 były zdominowane przez technologię HDi z wtryskiem common-rail. Podstawowym modelem był 1.6 HDi o mocy 109 KM, a następnie 2.0 HDi o różnych poziomach mocy od 110 do 136 KM oraz potężny 2.2 HDi o mocy 136 KM. Citroën C5 2.0 HDi o mocy 110 KM stał się specjalistą od długich dystansów - zwłaszcza warianty produkowane od 2004 roku ze zmienionym układem wtryskowym okazały się wyjątkowo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Citroën C5 HDi spełniały już normę Euro 4 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności. Silnik 2.2 HDi został uznany za arcydzieło francuskiej technologii diesla i był również z powodzeniem stosowany w innych modelach PSA.
Silnik Citroën C5 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1,8 16V | 117 KM | 8,2-9,1 l/100 km | Cewki zapłonowe, popychacz wałka rozrządu | Średnia |
2,0 16V | 136 KM | 8,6-9,4 l/100km | Bardzo solidny, mało problemów | Dobry |
3,0 V6 | 207 KM | 10,1-11,2 l/100km | Łańcuch rozrządu, wysokie koszty utrzymania | Umiarkowany |
1.6 HDi | 109 KM | 5,8-6,4 l/100km | Turbosprężarka, pompa wtryskowa | Średnie |
2.0 HDi | 110-136 KM | 5,4-6,2 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
2.2 HDi | 136 KM | 5,9-6,6 l/100km | Legendarnie wytrzymały | Bardzo dobry |

Citroën C5 generacji II (2008-2017)
Druga generacja Citroën C5 oznaczała przejście na nowoczesną technologię turbo i przyniosła ze sobą zarówno postęp, jak i nowe wyzwania. Większość silników tej generacji osiągnęła przebieg od 200 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym sprawdzone diesle HDi nadal przodowały pod względem długowieczności. Poważne uszkodzenia silnika pozostały rzadkością, ale nowe silniki benzynowe THP turbo od czasu do czasu wykazywały słabości łańcucha rozrządu i turbosprężarki. Absolutnym hitem był 2.0 HDi o mocy 163 KM - techniczne arcydzieło z podwójnym turbodoładowaniem, które oferowało zarówno moc, jak i wydajność. Typowe okresy międzynaprawcze wynosiły od 150 000 do 220 000 kilometrów w przypadku poważnych prac. Silniki Citroën C5 tej generacji z powodzeniem stawiały czoła niemieckiej i japońskiej konkurencji i ugruntowały pozycję francuskiej technologii turbo jako poważnej alternatywy.
Silniki benzynowe Citroën C5: Generacja II (2008-2017)
Gama silników benzynowych Citroën C5 została zrewolucjonizowana przez wprowadzenie technologii turbodoładowania THP (Turbo High Pressure). Silnik 1.6 THP o mocy 156 KM zastąpił większe silniki wolnossące i oferował większą moc pomimo mniejszej pojemności skokowej. Później pojawiły się warianty o mocy 163 KM i wreszcie potężny 1.6 THP o mocy 200 KM. Te silniki Citroën C5 były oparte na technologii opracowanej wspólnie z BMW i oferowały doskonałe właściwości jezdne. Silnik 1.6 THP o mocy 156 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem tej generacji, podczas gdy mocniejsze warianty sporadycznie miały problemy z łańcuchem rozrządu i turbosprężarką. Typowymi słabościami wszystkich silników THP było zakoksowanie zaworów dolotowych i zużycie pompy wysokiego ciśnienia przy wyższych przebiegach.
Silniki wysokoprężne Citroën C5: Generacja II (2008-2017)
Citroën C5 2.0 HDi był oferowany w różnych poziomach mocy od 136 do 200 KM, z najmocniejszym wariantem wyposażonym w doładowanie bi-turbo. Mniejszy 1.6 HDi o mocy 112 KM był również dostępny dla nabywców zwracających uwagę na cenę. Wszystkie silniki wysokoprężne Citroën C5 były wyposażone w nowoczesny wtrysk common-rail trzeciej generacji z filtrem cząstek stałych. Citroën C5 2.0 HDi o mocy 138 KM okazał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,9-5,6 litra na 100 km i wysoką niezawodnością. Wersja bi-turbo o mocy 200 KM oferowała imponujące osiągi, ale wymagała bardziej intensywnej konserwacji i czasami miała problemy ze złożonym systemem turbodoładowania.
Silnik Citroën C5 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.6 THP | 156-200 KM | 6,8-8,2 l/100 km | Łańcuch rozrządu, koksowanie zaworów | Średnia |
1.6 HDi | 112 KM | 4,6-5,3 l/100km | Problemy z turbosprężarką, filtrem DPF | Średnia |
2.0 HDi | 136-163 KM | 4,9-5,6 l/100km | Bardzo solidny i oszczędny | Bardzo dobry |
2.0 HDi Bi-Turbo | 200 KM | 5,8-6,4 l/100km | Złożony system turbodoładowania | Dobry |

Citroën C5 generacji III (2021 - dziś)
Obecna generacja Citroën C5, znana teraz jako C5 X, reprezentuje całkowitą zmianę, koncentrując się na elektryfikacji i nowoczesnej technologii napędowej. Wszystkie silniki są turbodoładowane, a większość ma wsparcie hybrydowe. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2021 r., nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia, ale pierwsze testy pokazują obiecujące podejście. Najwyższej klasy silnikiem jest 1.6 PureTech Hybrid o mocy 225 KM, który łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Nowoczesna technologia obiecuje żywotność ponad 250 000 kilometrów, a komponenty hybrydowe odciążają silnik spalinowy. Silniki Citroën C5 tej generacji stanowią bezpośrednią konkurencję dla niemieckich napędów hybrydowych klasy premium i ugruntowują pozycję francuskiej technologii jako lidera innowacji w segmencie.
Silniki benzynowe Citroën C5: Generacja III (2021-dziś)
Podstawą gamy silników Citroën C5 jest 1.2 PureTech o mocy 130 KM, wyposażony w nowoczesną trzycylindrową technologię turbo. Ten silnik Citroën C5 charakteryzuje się wysoką wydajnością i płynną pracą, pomimo niewielkiej pojemności skokowej. Silnik 1.6 PureTech o mocy 180 KM stanowi średnią półkę i jest uważany za szczególnie dobrze wyważony - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika i jak dotąd był wolny od większych problemów z produkcją seryjną. Oba silniki są wyposażone w nowoczesne technologie, takie jak zmienne sterowanie zaworami i zoptymalizowane spalanie.
Hybrydowe układy napędowe Citroën C5: Generacja III (2021-dziś)
Hybrydowe warianty Citroën C5 oferują moc systemową 225 KM z silnikiem 1.6 PureTech Hybrid, który łączy 1,6-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym. Te silniki Citroën C5 oferują do 60 km zasięgu elektrycznego i łączą wydajność z wysokimi osiągami. Technologia hybrydowa opiera się na sprawdzonych komponentach PSA i jak dotąd nie wykazała większych problemów, ale jest skomplikowana technicznie i wymaga specjalistycznej obsługi.
Silniki wysokoprężne Citroën C5: Generacja III (2021-dziś)
Dostępny jest silnik Citroën C5 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM, który kontynuuje tradycję niezawodnych diesli Citroën. Silnik ten bazuje na sprawdzonej technologii HDi, ale został zoptymalizowany pod kątem nowoczesnych norm emisji spalin i jest wyposażony w katalizator SCR oraz nowoczesny filtr cząstek stałych. 2.0 BlueHDi staje się najbardziej niezawodnym silnikiem tej generacji i oferuje doskonałe osiągi na długich dystansach.
Silnik Citroën C5 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 130 KM | 5,8-6,4 l/100 km | Jak dotąd brak problemów z serią | Dobry |
1.6 PureTech | 180 KM | 6,2-6,9 l/100km | Bardzo zrównoważony | Bardzo dobry |
2.0 BlueHDi | 180 KM | 4,8-5,4 l/100km | Sprawdzony i solidny | Bardzo dobry |
1.6 PureTech Hybrid | 225 KM | 1,3 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, ale wydajny | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Citroën C5 wszystkich generacji
Rozwój silników Citroën C5 pokazuje imponującą ciągłość w technologii diesla, podczas gdy silniki benzynowe przeszły wyraźną ewolucję od silników wolnossących do technologii turbo i nowoczesnych napędów hybrydowych. Francuska inżynieria okazała się wyjątkowo trwała i niezawodna, zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych HDi. Nowa technologia hybrydowa trzeciej generacji stanowi obiecującą alternatywę dla kierowców ceniących wydajność i nowoczesną technologię napędową.
- Najlepszy silnik benzynowy Citroën C5:
Citroën C5 1.6 PureTech (180 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię turbo z wysoką wydajnością i dotychczasową doskonałą niezawodnością.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Citroën C5:
Citroën C5 2.2 HDi (136 KM, I generacja) i 2.0 HDi (138 KM, II generacja) oferują najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i trwałości we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Citroën C5:
Citroën C5 1.6 PureTech Hybrid (225 KM, generacja III) z zasięgiem elektrycznym do 60 km i niskim zużyciem paliwa.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Citroën C5, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.