Spis treści
Silniki Hyundai i30
Hyundai i30 stał się jednym z najbardziej udanych samochodów kompaktowych od czasu jego premiery w 2007 roku, oferując zróżnicowaną gamę silników w trzech generacjach. Każda generacja przyniosła nowe technologie oraz różne mocne i słabe strony, od wypróbowanych i przetestowanych silników wolnossących po nowoczesne turbosprężarki i hybrydowe układy napędowe.

Hyundai i30 generacji I (2007-2012)
Pierwsza generacja Hyundai i30 była wejściem Hyundai do europejskiej klasy kompaktowej i charakteryzowała się solidnymi, ale technicznie konserwatywnymi silnikami. Przy odpowiedniej konserwacji, przebiegi z łatwością osiągały od 250 000 do 350 000 kilometrów, a silniki wysokoprężne często pokonywały nawet 400 000 kilometrów bez większych napraw. Poważne uszkodzenia silnika były rzadkością, tylko wczesne silniki benzynowe 1.6 CVVT miały tendencję do problemów z łańcuchem rozrządu między 150 000 a 200 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 1.6 CRDi o mocy 128 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność i był uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w swojej klasie.
Silniki benzynowe Hyundai i30: Generacja I (2007-2012)
Gama silników benzynowych Hyundai i30 obejmowała głównie silniki wolnossące z technologią CVVT. Silnik 1.4 MPI o mocy 80 kW (109 KM) był dostępny jako silnik podstawowy i okazał się szczególnie ekonomiczny i niezawodny. Silnik 1.6 CVVT o mocy 90 kW (122 KM) stanowił serce gamy i oferował zrównoważone połączenie osiągów i zużycia paliwa. Te silniki Hyundai i30 rzadko cierpiały na poważne problemy - czasami pojawiały się problemy z łańcuchem rozrządu, gdy zaniedbywano konserwację, ale ogólnie były uważane za bardzo niezawodne. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Hyundai i30 był 2.0 CVVT o mocy 105 kW (143 KM), ale był on oferowany rzadziej i charakteryzował się wyższym zużyciem paliwa.
Silniki wysokoprężne Hyundai i30: Generacja I (2007-2012)
Silniki wysokoprężne Hyundai i30 były zdominowane przez 1.6 CRDi o różnych poziomach mocy od 66 kW (90 KM) do 94 kW (128 KM). Hyundai i30 1.6 CRDi o mocy 85 kW (116 KM) stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji - szczególnie warianty produkowane od 2009 roku z wtryskiem common-rail i filtrem cząstek stałych w standardzie okazały się bardzo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Hyundai i30 CRDi spełniały już normę Euro 5 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności. Dostępny był również silnik 2.0 CRDi o mocy 103 kW (140 KM), ale był on rzadziej spotykany.
Silnik Hyundai i30 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 109 KM | 6,8-7,2 l/100 km | Bardzo solidny, mała moc | Dobry |
1.6 CVVT | 122 KM | 7,1-7,8 l/100km | Sporadyczny łańcuch rozrządu | Bardzo dobry |
2.0 CVVT | 143 KM | 8,2-8,9 l/100km | Wyższe zużycie paliwa | Dobry |
1.6 CRDi | 90-128 KM | 4,8-5,4 l/100km | Bardzo wytrzymały i ekonomiczny | Bardzo dobry |
2.0 CRDi | 140 KM | 5,2-5,8 l/100km | Niezbyt powszechne | Dobry |

Hyundai i30 generacji II (2012-2017)
Druga generacja Hyundai i30 oznaczała znaczący skok technologiczny wraz z wprowadzeniem turbodoładowanych silników benzynowych i nowocześniejszych jednostek wysokoprężnych. Przy odpowiedniej konserwacji większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 300 000 do 400 000 kilometrów, przy czym diesle 1.6 CRDi są nadal uważane za szczególnie trwałe. Poważne awarie silników zdarzały się rzadko, a jedynie nowe turbodoładowane silniki benzynowe 1.0 T-GDI sporadycznie wykazywały problemy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Absolutnym hitem był 1.6 CRDi o mocy 136 KM - dalszy rozwój sprawdzonego silnika wysokoprężnego o jeszcze lepszej wydajności. Po raz pierwszy w ofercie pojawił się także sportowy i30 N z silnikiem benzynowym turbo o mocy 250 KM z 2017 roku.
Silniki benzynowe Hyundai i30: II generacja (2012-2017)
Gama silników benzynowych Hyundai i30 została poszerzona o nowoczesne silniki turbo. Sprawdzony 1.6 CVVT pozostał w ofercie z mocą 97 kW (132 KM), ale został uzupełniony o nowy 1.0 T-GDI o mocy 88 kW (120 KM). Ten mały turbodoładowany silnik benzynowy Hyundai i30 okazał się ekonomiczny, ale podatny na koksowanie układu wtrysku bezpośredniego. Silnik 1.4 T-GDI o mocy 103 kW (140 KM) zapewniał dobrą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa. Dla sportowych kierowców Hyundai i30 N był dostępny od 2017 roku z silnikiem 2.0 T-GDI o mocy 184 kW (250 KM), który okazał się niezawodnym silnikiem o wysokich osiągach, ale miał znacznie wyższe zużycie paliwa.
Silniki wysokoprężne Hyundai i30: Generacja II (2012-2017)
Hyundai i30 1.6 CRDi był oferowany w różnych poziomach mocy od 81 kW (110 KM) do 100 kW (136 KM). Wszystkie diesle Hyundai i30 miały nowoczesny wtrysk common-rail z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych. Hyundai i30 1.6 CRDi o mocy 100 kW (136 KM) okazał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i wysoką niezawodnością - idealnym dla częstych kierowców. Ponadto dostępny był również silnik 1.4 CRDi o mocy 66 kW (90 KM) jako podstawowy diesel, ale był on mniej popularny.
Silnik Hyundai i30 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 T-GDI | 120 KM | 5,8-6,4 l/100 km | Wtrysk bezpośredni Koksowanie | Średnia |
1.4 T-GDI | 140 KM | 6,2-6,8 l/100km | Solidny, dobrze wyważony | Dobry |
1.6 CVVT | 132 KM | 6,9-7,5 l/100km | Sprawdzony i niezawodny | Bardzo dobry |
2.0 T-GDI N | 250 KM | 8,4-9,2 l/100km | Wysokie zużycie paliwa | Dobre |
1.4 CRDi | 90 KM | 4,5-5,0 l/100km | Niezbyt powszechne | Dobry |
1.6 CRDi | 110-136 KM | 4,2-4,8 l/100km | Bardzo solidny i ekonomiczny | Bardzo dobry |

Hyundai i30 generacji III (2017-dziś)
Obecna generacja Hyundai i30 reprezentuje technologiczny szczyt gamy z nowoczesnymi silnikami turbo, łagodną technologią hybrydową i potężnymi wariantami N-Performance. Wszystkie silniki tej generacji zostały zaprojektowane z myślą o długowieczności i mogą z łatwością osiągnąć od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji. Technologia mild hybrid obiecuje jeszcze dłuższą żywotność, ponieważ wspomaganie elektryczne odciąża silnik spalinowy. Najwyższej klasy silnikiem jest 1.5 T-GDI o mocy 160 KM, który łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Warianty N-Performance o mocy do 280 KM wyznaczają nowe standardy w klasie kompaktowej.
Silniki benzynowe Hyundai i30: Generacja III (2017-dziś)
Nowoczesne silniki benzynowe turbo stanowią podstawę gamy silnikowej Hyundai i30. Jednostka 1.0 T-GDI o mocy 88 kW (120 KM) została zachowana i uzupełniona o łagodny wariant hybrydowy z technologią 48-woltową. Nowy 1.5 T-GDI o mocy 118 kW (160 KM) jest uważany za szczególnie udany i staje się najlepszym silnikiem tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie obrotów i jak dotąd był wolny od większych problemów z produkcją seryjną. Dla sportowych kierowców Hyundai i30 N z 2.0 T-GDI jest dostępny w różnych poziomach mocy od 184 kW (250 KM) do 206 kW (280 KM), z najmocniejszym wariantem stosowanym w i30 N Performance.
Silniki wysokoprężne Hyundai i30: Generacja III (2017-dziś)
Sprawdzony silnik Hyundai i30 1.6 CRDi został udoskonalony i jest dostępny w wersjach o mocy od 85 kW (115 KM) do 100 kW (136 KM). Wszystkie warianty są wyposażone w nowoczesną technologię SCR i spełniają normę Euro 6d. Hyundai i30 1.6 CRDi o mocy 100 kW (136 KM) kontynuuje tradycję niezawodnych diesli Hyundai i nadal oferuje jeden z najniższych wskaźników zużycia paliwa w swojej klasie na poziomie 4,1-4,6 litra na 100 km.
Silniki hybrydowe Hyundai i30 mild: Generacja III (2017-obecnie)
Od 2020 roku Hyundai i30 był wyposażony w 48-woltową technologię mild hybrid. Silniki 1.0 T-GDI MHEV o mocy 88 kW (120 KM) i 1.5 T-GDI MHEV o mocy 118 kW (160 KM) oferują mniejsze zużycie paliwa i płynniejsze dostarczanie mocy dzięki wspomaganiu elektrycznemu. Te silniki hybrydowe Hyundai i30 są uważane za najbardziej wydajne silniki benzynowe w gamie.
Silnik Hyundai i30 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 T-GDI | 120 KM | 5,4-6,0 l/100 km | Sporadyczny wtrysk bezpośredni | Dobry |
1.0 T-GDI MHEV | 120 KM | 5,0-5,6 l/100km | Dotychczas brak problemów seryjnych | Bardzo dobry |
1.5 T-GDI | 160 KM | 5,8-6,4 l/100km | Bardzo solidny i wydajny | Bardzo dobry |
1.5 T-GDI MHEV | 160 KM | 5,4-6,0 l/100km | Doskonała wydajność | Bardzo dobra |
2.0 T-GDI N | 250-280 KM | 8,0-8,8 l/100km | Wysokie zużycie paliwa, ale solidny | Dobry |
1.6 CRDi | 115-136 KM | 4,1-4,6 l/100km | Sprawdzony i bardzo oszczędny | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Hyundai i30 wszystkich generacji
Rozwój silników Hyundai i30 wykazuje ciągłą poprawę pod względem niezawodności, wydajności i osiągów. Podczas gdy pierwsze generacje imponowały solidnością, nowoczesne silniki turbo i łagodne silniki hybrydowe również oferują wysoką wydajność i sportowe osiągi. Silniki wysokoprężne pozostają najbardziej niezawodnymi i ekonomicznymi jednostkami napędowymi w gamie we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik benzynowy Hyundai i30:
Hyundai i30 1.5 T-GDI MHEV (160 KM, generacja III) łączy nowoczesną technologię mild-hybrid z wysoką wydajnością i doskonałą niezawodnością.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Hyundai i30:
Hyundai i30 1.6 CRDi (136 KM, generacja II i III) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i codziennej użyteczności we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik wyczynowy Hyundai i30:
Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (280 KM, generacja III) o wysokich osiągach i zaskakująco dobrej niezawodności jak na silnik o wysokich osiągach.
AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą do wszystkich generacji Hyundai i30.