Spis treści
Silniki Peugeot 3008
Peugeot 3008 stał się jednym z najbardziej udanych francuskich crossoverów SUV od momentu wprowadzenia na rynek w 2008 roku i oferuje zróżnicowaną gamę silników Peugeot 3008 w dwóch generacjach. Ewolucja technologiczna od konwencjonalnych silników benzynowych i wysokoprężnych do nowoczesnych hybrydowych i elektrycznych układów napędowych odzwierciedla zwrot Peugeot w kierunku elektromobilności.

Peugeot 3008 generacji I (2008-2016)
Pierwsza generacja Peugeot 3008 ugruntowała pozycję modelu jako innowacyjnego crossovera pomiędzy kompaktowym vanem a SUV-em i charakteryzowała się szeroką gamą silników o różnym stopniu niezawodności. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne HDi z łatwością osiągały od 300 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, silniki benzynowe VTi często wymagały poważnych napraw łańcucha rozrządu lub wałka rozrządu między 150 000 a 200 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.0 HDi o mocy 163 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność. Typowe okresy między naprawami silników wysokoprężnych wynosiły od 200 000 do 250 000 kilometrów w przypadku poważnych prac konserwacyjnych, podczas gdy silniki benzynowe wymagały kosztownych interwencji już od 120 000 kilometrów.
Silniki benzynowe Peugeot 3008: Generacja I (2008-2016)
Gama silników benzynowych Peugeot 3008 obejmowała głównie silniki VTi o różnych klasach pojemności skokowej. Silnik 1.6 VTi był dostępny z mocą 88 kW (120 KM) jako silnik podstawowy, a później dołączył do niego mocniejszy wariant o mocy 110 kW (150 KM). Silniki Peugeot 3008 były oparte na sprawdzonej koncepcji silnika TU, ale cierpiały na typowe dla tamtych czasów problemy: rozciąganie łańcucha rozrządu, wady faz rozrządu i sporadyczne problemy z pompą paliwa sprawiały, że były to mniej niezawodne silniki tej generacji. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Peugeot 3008 był 2.0 VTi o mocy 110 kW (150 KM), który był solidniej skonstruowany, ale nadal sporadycznie wykazywał problemy z układem chłodzenia. Od 2012 roku wprowadzono nowoczesny silnik 1.6 THP z turbodoładowaniem i mocą 115 kW (156 KM), ale był on podatny na uszkodzenia turbosprężarki i zużycie oleju.
Silniki wysokoprężne Peugeot 3008: Generacja I (2008-2016)
Silniki wysokoprężne Peugeot 3008 były zdominowane przez serię HDi o różnych poziomach mocy. 1.6 HDi był dostępny z mocą 80 kW (109 KM) i 84 kW (114 KM) i okazał się ekonomicznym i niezawodnym napędem do codziennego użytku. Mocniejszy 2.0 HDi był oferowany w wariantach o mocy 110 kW (150 KM) i 120 kW (163 KM). Te silniki Peugeot 3008 HDi były standardowo wyposażone we wtrysk common-rail i filtr cząstek stałych, spełniały normę Euro 5 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności. W szczególności 2.0 HDi o mocy 163 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji - jego solidna konstrukcja i wyrafinowany układ wtryskowy sprawiły, że stał się ulubieńcem kierowców często podróżujących z przyczepą.
Silnik Peugeot 3008 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.6 VTi | 120-150 KM | 7,2-8,1 l/100 km | Łańcuch rozrządu, popychacz wałka rozrządu | Umiarkowane |
2.0 VTi | 150 KM | 8,3-8,9 l/100km | Układ chłodzenia, pompa paliwa | Średnia |
1.6 THP | 156 KM | 7,5-8,2 l/100km | Turbosprężarka, zużycie oleju | Problematyczne |
1.6 HDi | 109-114 KM | 4,9-5,4 l/100km | Bardzo solidny i ekonomiczny | Bardzo dobry |
2.0 HDi | 150-163 KM | 5,2-5,8 l/100km | Doskonała niezawodność | Bardzo dobry |

Peugeot 3008 generacji II (2016-obecnie)
Druga generacja Peugeot 3008 oznaczała całkowity restart jako pełnoprawny SUV i przyniosła ze sobą zupełnie nową generację silników. Przy odpowiedniej konserwacji większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 250 000 do 300 000 kilometrów, przy czym diesle BlueHDi są uważane za szczególnie trwałe. Poważne awarie silnika stały się znacznie rzadsze, a tylko wczesne silniki benzynowe PureTech wykazywały słabości łańcucha rozrządu. Absolutną atrakcją był 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM - techniczne arcydzieło z katalizatorem SCR i bardzo niską emisją spalin. W 2019 roku wprowadzono również technologię hybrydową z systemem Hybrid4, który łączył napęd na wszystkie koła i wysoką wydajność. Typowe interwały naprawcze dla nowoczesnych silników wynoszą od 180 000 do 250 000 kilometrów.
Silniki benzynowe Peugeot 3008: Generacja II (2016-dziś)
Gama silników benzynowych Peugeot 3008 jest w całości oparta na nowoczesnej technologii PureTech. Silnik 1.2 PureTech był początkowo dostępny z mocą 96 kW (130 KM), później dodano słabszy wariant o mocy 81 kW (110 KM). Te małe silniki Peugeot 3008 PureTech okazały się znacznie wydajniejsze od swoich poprzedników, ale miały problemy z łańcuchem rozrządu i paskiem rozrządu w kąpieli olejowej we wczesnych latach produkcji (2016-2018). Większą moc zapewniał 1.6 PureTech o mocy 133 kW (180 KM), który okazał się bardziej niezawodny. Najbardziej problematycznym silnikiem tej generacji był wczesny 1.2 PureTech, w którym pęknięcia łańcucha rozrządu występowały od 60 000 kilometrów - Peugeot przedłużył więc gwarancję na ten podzespół.
Silniki wysokoprężne Peugeot 3008: Generacja II (2016-dziś)
Peugeot 3008 BlueHDi był oferowany w różnych poziomach mocy: 1.5 BlueHDi o mocy 96 kW (130 KM), 1.6 BlueHDi o mocy 88 kW (120 KM) i 2.0 BlueHDi o mocy 132 kW (180 KM). Wszystkie diesle Peugeot 3008 miały nowoczesny wtrysk common-rail z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych najnowszej generacji. 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM okazał się najbardziej zrównoważonym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i wysoką niezawodnością. 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM oferował sportowe właściwości jezdne przy nadal niskim zużyciu paliwa i jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w segmencie.
Peugeot 3008 z napędem hybrydowym: Generacja II (2016-dziś)
Peugeot 3008 Hybrid4 o mocy 221 kW (300 KM) został wprowadzony w 2019 roku. Łączył on silnik 1.6 PureTech z dwoma silnikami elektrycznymi i oferował napęd na wszystkie koła oraz zasięg elektryczny wynoszący około 60 kilometrów. System okazał się dojrzały technicznie, ale skomplikowany w utrzymaniu. W 2021 roku pojawił się model 3008 Hybrid z napędem na przednie koła o mocy 165 kW (225 KM), który oferował dobrą równowagę między osiągami a wydajnością.
Peugeot 3008 z napędem elektrycznym: Generacja II (2016-dziś)
Z mocą od 157 kW (213 KM) do 170 kW (231 KM), e-3008 pozycjonuje się jako pionier technologiczny marki.
Silnik Peugeot 3008 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 110-130 KM | 5,8-6,4 l/100 km | Łańcuch rozrządu (wczesne modele) | Umiarkowany |
1.6 PureTech | 180 KM | 6,8-7,2 l/100km | Solidny i niezawodny | Dobry |
1.5 BlueHDi | 130 KM | 4,2-4,8 l/100km | Bardzo oszczędny i solidny | Bardzo dobry |
1.6 BlueHDi | 120 KM | 4,5-5,0 l/100km | Sprawdzona technologia | Dobry |
2.0 BlueHDi | 180 KM | 4,8-5,4 l/100km | Sportowy i wydajny | Bardzo dobry |
Hybrid4 | 300 KM | 1,3 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, ale dojrzały | Dobry |
Hybryda | 225 KM | 1,4 l/100 km + energia elektryczna | Dobra równowaga | Dobry bilans |
e-3008 | 213-231 KM | 18-20 kWh/100km | Brak długoterminowego doświadczenia | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Peugeot 3008 wszystkich generacji
Rozwój silników Peugeot 3008 wyraźnie pokazuje postęp technologiczny francuskiej marki. Podczas gdy pierwsza generacja wciąż zmagała się z klasycznymi problemami silnikowymi, druga imponuje nowoczesnymi, wydajnymi jednostkami napędowymi. Silniki wysokoprężne pozostały najbardziej niezawodnymi jednostkami napędowymi w obu generacjach, podczas gdy silniki benzynowe wykonały znaczący skok jakościowy. Technologia hybrydowa staje się obiecującą alternatywą dla świadomych ekologicznie kierowców.
- Najlepszy silnik benzynowy Peugeot 3008:
Peugeot 3008 1.6 PureTech (180 KM, II generacja) łączy nowoczesną technologię turbo z wysoką niezawodnością i zrównoważonymi właściwościami jezdnymi.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Peugeot 3008:
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (180 KM, II generacja) oferuje najlepsze połączenie osiągów, wydajności i niezawodności we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Peugeot 3008:
Peugeot 3008 Hybrid4 (300 KM, II generacja) z napędem na wszystkie koła i opcją całkowicie elektrycznej jazdy na krótkich dystansach.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Peugeot 3008, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.