Spis treści
Silniki Mercedes-Benz Klasy M
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1997 roku, Mercedes-Benz Klasy M stał się pionierem wśród luksusowych SUV-ów i przeszedł przez cztery generacje z imponującą różnorodnością silników. Od solidnych jednostek wysokoprężnych po potężne silniki benzynowe V8, rozwój silników Mercedes-Benz Klasy M odzwierciedla postęp technologiczny i zmieniające się wymagania rynku.

Mercedes-Benz Klasy M generacji I (1997-2005)
Pierwsza generacja Mercedes Klasy M była dla Mercedes-Benz przedsięwzięciem, które okazało się pełnym sukcesem i wyznaczyło nowe standardy w segmencie luksusowych SUV-ów. Silniki tej generacji charakteryzowały się solidnością - przy odpowiedniej konserwacji silniki Mercedes-Benz Klasy M z łatwością osiągały od 300 000 do 400 000 kilometrów. Poważne uszkodzenia silnika były rzadkością, ale silniki benzynowe V8 często wymagały kosztownych napraw zawieszenia pneumatycznego i systemów elektronicznych między 150 000 a 200 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był ML 320 CDI z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,2 litra, który optymalnie łączył moc, niezawodność i akceptowalne jak na tamte czasy zużycie paliwa. Konstrukcja techniczna tej generacji była nadal stosunkowo prosta, co ułatwiało konserwację, ale oznaczało również mniejszy komfort.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy M: Generacja I (1997-2005)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Klasy M rozpoczęła się od ML 230 Kompressor (150 KM), który został szybko zastąpiony przez ML 320 (218 KM) ze względu na słabe osiągi. ML 320 z 3,2-litrowym silnikiem V6 stał się najlepiej sprzedającym się silnikiem benzynowym tej generacji i okazał się niezawodny, ale spragniony. Sportowe wymagania spełniał model ML 430 (272 KM), a później ML 500 (292 KM) z silnikami V8. Te silniki V8 Mercedes Klasy M oferowały imponujące osiągi, ale były podatne na wysokie zużycie paliwa i sporadyczne problemy z uszczelką głowicy cylindrów, jeśli zaniedbano konserwację. ML 55 AMG o mocy 347 KM stanowił szczyt hierarchii silników benzynowych i był zaskakująco niezawodny pomimo swojej mocy.
Silniki wysokoprężne Mercedes Klasy M: Generacja I (1997-2005)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes Klasy M była początkowo zdominowana przez ML 270 CDI (163 KM), pięciocylindrowego diesla o pojemności 2,7 litra z wtryskiem common-rail. Silnik ten okazał się ekonomiczny i niezawodny, ale cierpiał na typowy dla pięciocylindrowców szum. Najważniejszym modelem był ML 320 CDI z 3,2-litrowym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym (204 KM od 2002 r.), który stał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem całej generacji. Ten diesel Mercedes Klasy M oferował doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i trwałości - wiele egzemplarzy jeździ do dziś bez żadnych problemów z przebiegiem ponad 400 000 kilometrów.
Silnik Mercedes Klasy M | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
ML 230 Sprężarka | 150 KM | 11,2 l/100 km | Słabe osiągi, doładowanie | Umiarkowane |
ML 320 | 218 KM | 12,5 l/100km | Wysokie zużycie paliwa, solidny | Dobry |
ML 430/500 | 272-292 KM | 14,8 l/100km | Uszczelka głowicy cylindrów, zużycie paliwa | Średnie |
ML 55 AMG | 347 KM | 16,2 l/100km | Bardzo wysokie zużycie paliwa | Dobre |
ML 270 CDI | 163 KM | 8,5 l/100km | Hałas silnika, poza tym solidny | Dobry |
ML 320 CDI | 204 KM | 8,8 l/100 km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |

Mercedes-Benz Klasy M generacji II (2005-2011)
Druga generacja Mercedes Klasy M przyniosła ze sobą znaczący skok technologiczny i ustanowiła nowe standardy dla luksusowych SUV-ów. Silniki tej generacji regularnie osiągały przebiegi od 250 000 do 350 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji, przy czym diesle V6 były uważane za szczególnie trwałe. Problematyczne były jednak bardziej złożone systemy elektroniczne i zawieszenie pneumatyczne, które często wymagały kosztownych napraw między 100 000 a 150 000 kilometrów. Absolutnym hitem był ML 320 CDI ze zmodyfikowanym 3,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 224 KM, który był uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w SUV-ach tamtych czasów. Innowacje techniczne, takie jak automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, sprawiły, że ta generacja była bardziej komfortowa, ale także bardziej wymagająca w utrzymaniu.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy M: Generacja II (2005-2011)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Klasy M została całkowicie zmieniona i rozpoczęła się od modelu ML 350 (272 KM), który otrzymał nowy 3,5-litrowy silnik V6. Okazał się on znacznie bardziej ekonomiczny i niezawodny niż jego poprzednicy. ML 500 (388 KM) z 5,5-litrowym silnikiem V8 oferował imponujące osiągi, a ML 63 AMG z 6,2-litrowym silnikiem V8 o mocy 510 KM był szczytem gamy. Te silniki V8 Mercedes Klasy M były zasadniczo solidne, ale cierpiały z powodu wysokiego zużycia paliwa i sporadycznych problemów z uszczelkami trzonków zaworów. ML 350 stał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym tej generacji, z zaledwie kilkoma znanymi słabymi punktami.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy M: Generacja II (2005-2011)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz Klasy M została zrewolucjonizowana przez wprowadzenie modeli ML 280 CDI (190 KM) i ML 320 CDI (224 KM) z nowymi silnikami wysokoprężnymi V6. Zastąpiły one rzędowe i pięciocylindrowe silniki pierwszej generacji i oferowały znacznie płynniejszą pracę. ML 420 CDI z 4,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym V8 o mocy 306 KM był techniczną atrakcją, ale był bardziej podatny na problemy ze względu na swoją złożoność. Mercedes-Benz Klasy M ML 320 CDI okazał się najbardziej niezawodnym dieslem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 7,8 litra na 100 km i wysoką trwałością - idealną dla częstych kierowców i obsługi przyczep.
Silnik Mercedes-Benz Klasy M | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
ML 350 | 272 KM | 11,8 l/100 km | Uszczelki trzonków zaworów | Dobry |
ML 500 | 388 KM | 13,2 l/100km | Wysokie zużycie paliwa, zawory | Średnie |
ML 63 AMG | 510 KM | 15,7 l/100km | Bardzo wysokie zużycie paliwa | Dobre |
ML 280 CDI | 190 KM | 7,5 l/100 km | Solidny, nieco powolny | Dobry |
ML 320 CDI | 224 KM | 7,8 l/100 km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
ML 420 CDI | 306 KM | 8,9 l/100km | Złożone problemy z dieslem V8 | Średnia |

Mercedes-Benz Klasy M generacji III (2011-2015)
Trzecia generacja Mercedes Klasy M oznaczała przejście na najnowsze technologie i po raz pierwszy wprowadziła do oferty napędy hybrydowe. Silniki tej generacji z łatwością osiągały przebiegi od 200 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, a nowe diesle V6 z technologią BlueTEC były uważane za szczególnie czyste i wydajne. Problematyczne były jednak skomplikowane układy oczyszczania spalin, które często wymagały kosztownych napraw katalizatora SCR i układu AdBlue między 120 000 a 180 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem był ML 350 BlueTEC z 3,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 258 KM, który optymalnie łączył moc, wydajność i czystość. Najważniejszymi rozwiązaniami technicznymi były nowa przekładnia 7G-Tronic Plus oraz wprowadzenie pierwszego wariantu hybrydowego - ML 400 Hybrid.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy M: Generacja III (2011-2015)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Klasy M została gruntownie zmodyfikowana i otrzymała nowe silniki V6 i V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. ML 350 (306 KM) z 3,5-litrowym V6 oferował dobrą równowagę między osiągami i zużyciem paliwa, podczas gdy ML 500 (408 KM) z 4,7-litrowym V8 biturbo zapewniał imponujące osiągi. ML 63 AMG otrzymał 5,5-litrowe V8 biturbo o mocy 525 KM (później 557 KM). Te silniki Mercedes Klasy M korzystały z bezpośredniego wtrysku paliwa, ale sporadycznie wykazywały problemy z koksowaniem zaworów dolotowych i uszkodzeniem turbosprężarki podczas sportowej jazdy. ML 350 stał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym tej generacji.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy M: Generacja III (2011-2015)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz Klasy M została całkowicie przebudowana i otrzymała technologię BlueTEC zapewniającą najniższy poziom emisji. ML 250 BlueTEC (204 KM) z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,1 litra był podstawowym silnikiem wysokoprężnym, podczas gdy ML 350 BlueTEC (258 KM) z 3,0-litrowym silnikiem V6 oferował idealną równowagę. Dla kierowców spragnionych mocy, ML 350 BlueTEC 4MATIC (258 KM) był dostępny z napędem na wszystkie koła w standardzie. Te diesle Mercedes-Benz Klasy M spełniały już normę Euro 6 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i czystości, ale cierpiały z powodu skomplikowanych układów oczyszczania spalin.
Mercedes-Benz Klasy M z napędem hybrydowym: Generacja III (2011-2015)
ML 400 Hybrid łączył 3,5-litrowy silnik benzynowy V6 z silnikiem elektrycznym, generując moc 333 KM. Ten Mercedes-Benz Klasy M Hybrid oferował dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale był skomplikowany technicznie i podatny na problemy z akumulatorem hybrydowym.
Silnik Mercedes Klasy M | Osiągi | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
ML 350 | 306 KM | 9,6 l/100 km | Koksowanie zaworów, solidny | Dobry |
ML 500 | 408 KM | 11,4 l/100km | Turbosprężarka, zużycie paliwa | Średnie |
ML 63 AMG | 525-557 KM | 13,8 l/100 km | Turbosprężarka, wysokie zużycie paliwa | Dobry |
ML 250 BlueTEC | 204 KM | 6,2 l/100 km | Układ AdBlue, czterocylindrowy | Średni |
ML 350 BlueTEC | 258 KM | 6,8 l/100km | Katalizator SCR, poza tym bardzo dobry | Bardzo dobry |
ML 400 Hybrid | 333 KM | 7,2 l/100km | Akumulator hybrydowy, złożony | Dobry |

Mercedes-Benz Klasy M generacji IV (2015-2019)
Czwarta i ostatnia generacja Mercedes Klasy M została przemianowana na Klasę GLE, ale zachowała sprawdzoną filozofię silnikową. Ta generacja stanowiła szczyt rozwoju Klasy M z najnowocześniejszymi silnikami i zaawansowaną technologią. Przy odpowiedniej konserwacji silniki regularnie osiągały przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów, przy czym poprawione silniki wysokoprężne V6 były uważane za szczególnie trwałe i czyste. Złożone układy oczyszczania spalin pozostały problematyczne, ale z ulepszonymi komponentami i dłuższymi okresami międzyobsługowymi. Absolutnie topowym silnikiem był GLE 350d z 3,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 258 KM, który łączył w sobie wszystkie zalety silników Mercedes-Benz Klasy M. Najważniejszymi rozwiązaniami technicznymi były nowa automatyczna skrzynia biegów 9G-Tronic oraz wprowadzenie potężnych wariantów AMG o mocy ponad 600 KM.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy M: Generacja IV (2015-2019)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Klasy M generacji GLE otrzymała całkowicie nowe jednostki napędowe ze zoptymalizowanym wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. GLE 400 (333 KM) z 3,0-litrowym V6 biturbo zastąpił stare V8 i oferował lepszą wydajność przy tych samych osiągach. GLE 450 AMG (367 KM) i GLE 500 (435 KM) z 4,7-litrowym V8 biturbo wyznaczyły nowe standardy osiągów i zużycia paliwa. Ukoronowaniem był GLE 63 AMG z 5,5-litrowym V8 biturbo o mocy do 585 KM. Te silniki Mercedes Klasy M korzystały z ulepszonego bezpośredniego wtrysku paliwa i wykazywały mniej problemów z koksowaniem zaworów niż ich poprzednicy, ale sporadycznie dochodziło do uszkodzenia turbosprężarki przy ekstremalnych obciążeniach.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy M: Generacja IV (2015-2019)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz Klasy M została ponownie zmodernizowana i otrzymała najnowszą generację technologii BlueTEC. GLE 250d (204 KM) z 2,1-litrowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym pozostał podstawowym silnikiem wysokoprężnym, podczas gdy GLE 350d (258 KM) z poprawionym 3,0-litrowym silnikiem V6 oferował idealną równowagę. Nowością był GLE 400d (330 KM) ze wzmocnionym 3,0-litrowym V6. Te diesle Mercedes-Benz Klasy M spełniały normę Euro 6 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i czystości. GLE 350d stał się najbardziej niezawodnym dieslem tej generacji, z ulepszonym systemem AdBlue i dłuższymi okresami międzyprzeglądowymi.
Mercedes-Benz Klasy M z napędem hybrydowym: IV generacja (2015-2019)
GLE 500e plug-in hybrid łączył 3,0-litrowy silnik benzynowy V6 z silnikiem elektrycznym o mocy 116 KM, generując 442 KM mocy systemowej. Ten hybrydowy Mercedes-Benz Klasy M oferował do 30 km zasięgu elektrycznego i imponujące osiągi, ale był mniej praktyczny ze względu na dużą baterię w bagażniku.
Silnik Mercedes Klasy M | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
GLE 400 | 333 KM | 8,7 l/100 km | Turbosprężarka pod ekstremalnym obciążeniem | Dobrze |
GLE 450 AMG | 367 KM | 9,2 l/100km | Turbosprężarka, poza tym solidna | Dobry |
GLE 500 | 435 KM | 10,8 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, turbosprężarka | Średnie |
GLE 63 AMG | 557-585 KM | 12,3 l/100 km | Turbosprężarka, bardzo wysokie zużycie paliwa | Dobrze |
GLE 250d | 204 KM | 5,9 l/100 km | Układ AdBlue, czterocylindrowy | Średnia |
GLE 350d | 258 KM | 6,1 l/100 km | Bardzo niezawodny, czysty | Bardzo dobry |
GLE 400d | 330 KM | 6,8 l/100km | System AdBlue, poza tym solidny | Dobry |
GLE 500e | 442 KM | 3,2 l/100 km | Akumulator, mały bagażnik | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz Klasy M wszystkich generacji
Rozwój silników Mercedes-Benz Klasy M na przestrzeni czterech generacji wyraźnie pokazuje doświadczenie Mercedes-Benz w segmencie luksusowych SUV-ów. Podczas gdy silniki benzynowe stale zyskiwały na wydajności, diesle konsekwentnie pozostawały najbardziej niezawodnymi jednostkami napędowymi. Technologia hybrydowa późniejszych generacji oferowała interesujące alternatywy dla świadomych ekologicznie kierowców, ale nigdy nie mogła dorównać solidności klasycznych silników spalinowych.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz Klasy M:
GLE 400 (333 KM, IV generacja) łączy nowoczesną technologię biturbo z wysoką wydajnością i dobrą niezawodnością oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz Klasy M:
ML/GLE 350d (258 KM, generacja III & IV) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i przyjazności dla środowiska we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Mercedes-Benz Klasy M:
GLE 500e (442 KM, IV generacja) z technologią hybrydową plug-in i imponującą wydajnością systemu w połączeniu z niskim zużyciem paliwa w trybie elektrycznym.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mercedes-Benz Klasy M, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.
TOP produkty na temat: