Spis treści
Silniki Mercedes-Benz Klasy B
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 roku, Mercedes-Benz Klasy B ugruntował swoją pozycję jako innowacyjny kompaktowy van, oferując zróżnicowaną gamę silników Mercedes-Benz Klasy B w trzech generacjach. Każda generacja przyniosła ze sobą nowe technologie i różne mocne strony, wraz z rozwojem konwencjonalnych układów napędowych prowadzących do nowoczesnych silników elektrycznych i hybrydowych.

Mercedes-Benz Klasy B generacji I (2005-2011)
Pierwsza generacja Mercedes-Benz Klasy B była pionierskim modelem w segmencie kompaktowych vanów i charakteryzowała się solidną, ale jeszcze nie w pełni dojrzałą gamą silników. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika i intensywności konserwacji: podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne CDI z łatwością osiągały od 300 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej pielęgnacji, wczesne silniki benzynowe często wymagały kosztownych napraw zaworów lub łańcuchów rozrządu między 150 000 a 200 000 kilometrów. Uszkodzenie silnika z powodu przegrzania lub braku oleju nie było rzadkością, jeśli zaniedbano konserwację. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był B 200 CDI o mocy 140 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność i okazał się najtrwalszym silnikiem pierwszej generacji.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy B: Generacja I (2005-2011)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Klasy B obejmowała różne silniki wolnossące z serii M. Podstawowy model B 150 miał 1,5-litrowy silnik o mocy 95 KM, a następnie B 170 o pojemności 1,7 litra i mocy 116 KM. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Mercedes-Benz Klasy B był B 200 o pojemności 2,0 litrów i mocy 136 KM, a także sportowy B 200 TURBO o mocy 193 KM. Te silniki Mercedes-Benz Klasy B cierpiały na typowe problemy tamtych czasów: koksowanie zaworów, rozciąganie łańcucha rozrządu i sporadyczne problemy z przegrzaniem sprawiały, że były to najbardziej podatne silniki tej generacji. W szczególności B 200 TURBO okazał się wymagający w utrzymaniu i podatny na uszkodzenia turbosprężarki podczas sportowej jazdy.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy B: Generacja I (2005-2011)
Sprawdzona technologia CDI zdominowała diesle Mercedes-Benz Klasy B. Podstawowym modelem był B 180 CDI o mocy 109 KM, a następnie B 200 CDI o mocy 140 KM. Te silniki Mercedes-Benz Klasy B CDI bazowały na serii OM 640 i okazały się niezwykle niezawodne. Mercedes-Benz Klasy B 200 CDI stał się absolutnym faworytem wśród częstych kierowców - zwłaszcza warianty produkowane od 2008 roku z ulepszonym wtryskiem common-rail i filtrem cząstek stałych w standardzie oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i trwałości. Te silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy B spełniały już normę Euro 4 i były uważane za najbardziej niezawodne silniki całej generacji.
Silnik Mercedes-Benz Klasy B | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
B 150 | 95 KM | 6,8-7,2 l/100 km | Koksowanie zaworów, słaby silnik | Średnia |
B 170 | 116 KM | 7,0-7,4 l/100km | Rozciągnięcie łańcucha rozrządu, problemy z zaworami | Umiarkowany |
B 200 | 136 KM | 7,2-7,8 l/100km | Przegrzanie, koksowanie zaworów | Umiarkowane |
B 200 TURBO | 193 KM | 8,2-8,8 l/100km | Uszkodzenie turbosprężarki, wysokie koszty utrzymania | Problematyczne |
B 180 CDI | 109 KM | 4,8-5,2 l/100km | Bardzo wytrzymały, sporadyczne problemy z wtryskiwaczami | Dobry |
B 200 CDI | 140 KM | 5,0-5,4 l/100km | Wyjątkowo niezawodny | Bardzo dobry |

Mercedes-Benz Klasy B generacji II (2011-2018)
Druga generacja Mercedes Klasy B oznaczała znaczący skok technologiczny i jest uważana za najbardziej zrównoważoną ze wszystkich trzech generacji. Przy odpowiedniej konserwacji większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 250 000 do 300 000 kilometrów, przy czym silniki wysokoprężne CDI są nadal uważane za szczególnie trwałe. Poważne awarie silnika stały się rzadsze, a tylko wczesne silniki benzynowe o pojemności 1,6 litra wykazywały sporadyczne słabości. Absolutnym hitem był B 220 CDI o mocy 170 KM - mocny i wydajny diesel, który oferował zarówno przyjemność z jazdy, jak i oszczędność. Elektromobilność zadebiutowała również w modelu B 250 e z 2014 r., z całkowicie elektrycznym napędem o mocy 179 KM.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy B: Generacja II (2011-2018)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Klasy B została całkowicie zmieniona i obejmowała teraz nowoczesne silniki turbo. Podstawowym modelem był B 180 z silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 122 KM, a następnie B 200 o mocy 156 KM z tej samej jednostki. Bardziej sportowymi wariantami były B 220 4MATIC o mocy 184 KM i topowy B 250 o mocy 211 KM. Te silniki Mercedes Klasy B z serii M 270 okazały się znacznie bardziej niezawodne niż ich poprzednicy, z jedynie sporadycznymi problemami z koksowaniem zaworów. Mercedes-Benz Klasy B 200 stał się najbardziej zrównoważonym silnikiem benzynowym tej generacji, z dobrym dostarczaniem mocy i akceptowalną niezawodnością.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy B: Generacja II (2011-2018)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz Klasy B została wyposażona w nowoczesne silniki CDI z serii OM 607 i OM 651. B 180 CDI o mocy 109 KM i B 200 CDI o mocy 136 KM stanowiły podstawową gamę, podczas gdy B 220 CDI o mocy 170 KM oznaczał najwyższą półkę. Wszystkie silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy B były wyposażone w nowoczesny wtrysk common-rail z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych. Mercedes-Benz Klasy B 200 CDI po raz kolejny udowodnił, że jest najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i wysoką niezawodnością - idealnym dla częstych kierowców i długich podróży.
Mercedes-Benz Klasy B z napędem elektrycznym: Generacja II (2011-2018)
Od 2014 roku po raz pierwszy oferowany był elektryczny Mercedes-Benz Klasy B (B 250 e) o mocy 179 KM i 340 Nm. Ten czysto elektryczny napęd oferował zasięg około 200 kilometrów i stanowił pierwszą poważną próbę Mercedes w zakresie elektromobilności. Silnik okazał się niezawodny, ale zasięg był ograniczony jak na ówczesne standardy.
Silnik Mercedes Klasy B | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
B 180 | 122 KM | 6,2-6,8 l/100 km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Dobry |
B 200 | 156 KM | 6,4-7,0 l/100km | Wyważony, mało problemów | Bardzo dobry |
B 220 4MATIC | 184 KM | 7,1-7,6 l/100km | Złożony napęd na wszystkie koła | Dobry |
B 250 | 211 KM | 7,3-7,9 l/100km | Sportowy, ale spragniony | Dobry |
B 180 CDI | 109 KM | 4,0-4,4 l/100 km | Bardzo oszczędny, wytrzymały | Bardzo dobry |
B 200 CDI | 136 KM | 4,2-4,8 l/100km | Idealny dla często jeżdżących kierowców | Bardzo dobry |
B 220 CDI | 170 KM | 4,6-5,2 l/100km | Mocny i wydajny | Bardzo dobry |
B 250 e | 179 KM | 16,6 kWh/100 km | Ograniczony zasięg | Dobry |

Mercedes-Benz Klasy B generacji III (2018 - dziś)
Obecna generacja Mercedes-Benz Klasy B opiera się w całości na nowoczesnych technologiach napędowych i reprezentuje wizję Mercedes dotyczącą przyszłości klasy kompaktowej. Wszystkie silniki są teraz wyposażone w najnowszą technologię, a hybrydy plug-in oferują zasięg elektryczny do 70 kilometrów. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2018 r., nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia, ale wstępne testy pokazują obiecujące podejście. Najwyższej klasy silnikiem jest B 250 e o mocy 218 KM, który łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Nowoczesna technologia silnika obiecuje żywotność ponad 300 000 kilometrów, ponieważ jednostki zostały opracowane od podstaw.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Klasy B: Generacja III (2018 - dziś)
Gama silników Mercedes-Benz Klasy B opiera się na nowoczesnych silnikach z turbodoładowaniem z serii M 260. Dostępne są modele B 180 z silnikiem o pojemności 1,3 litra i mocy 136 KM oraz B 200 o mocy 163 KM z tej samej jednostki napędowej. Sportowe wymagania zaspokoi model B 250 o mocy 224 KM z 2,0-litrowego silnika. Mercedes-Benz Klasy B 200 jest uważany za szczególnie udany i staje się najlepszym silnikiem benzynowym tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika i jak dotąd był wolny od większych problemów z produkcją seryjną.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Klasy B: Generacja III (2018 - dziś)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz Klasy B została przekonwertowana na nowoczesne silniki OM 608. Modele B 180 d o mocy 116 KM i B 200 d o mocy 150 KM kontynuują tradycję niezawodnych diesli Mercedes-Benz Klasy B. Silniki te charakteryzują się najnowocześniejszym systemem oczyszczania spalin i spełniają normę Euro 6d. Mercedes-Benz Klasy B 200 d okazał się najbardziej wydajnym silnikiem tej generacji, zużywając zaledwie 4,1-4,5 litra paliwa na 100 km.
Mercedes-Benz Klasy B z napędem hybrydowym plug-in: Generacja III (2018 - dziś)
Mercedes-Benz Klasy B 250 e łączy 1,3-litrowy silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym, generując moc 218 KM. Dzięki zasięgowi elektrycznemu do 70 kilometrów i zużyciu paliwa wynoszącemu zaledwie 0,2-0,3 litra na 100 km (w trybie elektrycznym), stanowi on technologiczny szczyt obecnej generacji.
Silnik Mercedes-Benz Klasy B | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
B 180 | 136 KM | 6,0-6,4 l/100km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
B 200 | 163 KM | 6,2-6,8 l/100km | Wyważony, niezawodny | Bardzo dobry |
B 250 | 224 KM | 7,1-7,7 l/100km | Sportowy, ale spragniony | Dobry |
B 180 d | 116 KM | 4,3-4,7 l/100 km | Bardzo oszczędny, wytrzymały | Bardzo dobry |
B 200 d | 150 KM | 4,1-4,5 l/100km | Idealny dla często jeżdżących kierowców | Bardzo dobry |
B 250 e | 218 KM | 0,2-0,3 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, ale bardzo wydajny | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz Klasy B wszystkich generacji
Rozwój silników Mercedes-Benz Klasy B wykazuje ciągłą poprawę we wszystkich trzech generacjach. Podczas gdy pierwsze silniki benzynowe wciąż zmagały się z typowymi problemami, silniki wysokoprężne CDI pozostały niezawodne i ekonomiczne we wszystkich generacjach. Nowa technologia hybrydowa plug-in trzeciej generacji stanowi obiecujący krok w kierunku elektromobilności i optymalnie łączy zalety obu rodzajów napędu.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz Klasy B:
Mercedes-Benz Klasy B 200 (163 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię turbo z wysoką wydajnością i dotychczasową doskonałą niezawodnością.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz Klasy B:
Mercedes-Benz Klasy B 200 CDI/B 200 d (136-150 KM, generacja II i III) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i codziennej użyteczności we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Mercedes-Benz Klasy B:
Mercedes-Benz Klasy B B 250 e (218 KM, III generacja) z dużym zasięgiem elektrycznym do 70 km i niskim zużyciem paliwa.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mercedes-Benz Klasy B, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.