Spis treści
Silniki Suzuki Grand Vitara
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1998 roku, Suzuki Grand Vitara stała się solidnym pojazdem terenowym z różnorodną gamą silników w czterech generacjach. Rozwój technologiczny obejmował zarówno proste silniki wolnossące, jak i nowoczesne turbodiesle, odzwierciedlając nacisk Suzuki na niezawodność i możliwości terenowe.

Suzuki Grand Vitara generacji I (1998-2005)
Pierwsza generacja Suzuki Grand Vitara charakteryzowała się sprawdzoną japońską inżynierią i prostymi, ale solidnymi silnikami. Przy odpowiedniej konserwacji pojazdy te regularnie osiągały przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów, a silniki benzynowe imponowały długowiecznością. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane dopiero po 200 000 kilometrów, głównie w przypadku jednostek pomocniczych, takich jak pompa wody lub rozrusznik. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.5 V6 o mocy 144 KM, który optymalnie łączył moc i niezawodność i do dziś jest uważany za jeden z najlepszych silników Suzuki. Pod względem technicznym Suzuki postawiło na sprawdzone silniki wolnossące bez skomplikowanej elektroniki, co tłumaczy wysoki poziom niezawodności. W porównaniu rynkowym Grand Vitara pozycjonowała się jako korzystna alternatywa dla Toyoty RAV4 lub Hondy CR-V, z lepszymi możliwościami terenowymi.
Silniki benzynowe Suzuki Grand Vitara: Generacja I (1998-2005)
Gama silników benzynowych Suzuki Grand Vitara obejmowała trzy główne silniki: 1,6-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 94 KM jako silnik podstawowy, który był szczególnie popularny w Europie i charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 litra i mocy 128 KM oferował większą moc do holowania i jazdy w terenie. Najważniejszym silnikiem był jednak 2,5-litrowy silnik V6 o mocy 144 KM, który był dostępny tylko w wersji pięciodrzwiowej. Wszystkie silniki Suzuki Grand Vitara tej generacji były wolnossące z wtryskiem wielopunktowym i charakteryzowały się prostotą. Typowe problemy były rzadkie - sporadycznie cewki zapłonowe lub pompa paliwa zużywały się po dużych przebiegach. Silnik V6 stał się najbardziej niezawodną jednostką napędową całej generacji.
Silniki wysokoprężne Suzuki Grand Vitara: Generacja I (1998-2005)
Silniki wysokoprężne Suzuki Grand Vitara były napędzane wyłącznie 2,0-litrowym turbodieslem o mocy 109 KM, który pochodził od Peugeota i był również stosowany w Peugeocie 406. Silnik ten był solidnie zbudowany, ale cierpiał na typowe problemy francuskich diesli tamtych czasów: pompa wtryskowa była podatna na zużycie, a świece żarowe musiały być regularnie wymieniane. Suzuki Grand Vitara 2.0 TDI był jednak oszczędny w zużyciu paliwa i oferował wystarczający moment obrotowy do jazdy w terenie, ale nigdy nie osiągnął niezawodności silników benzynowych.
Silnik Suzuki Grand Vitara | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 1.6 | 94 KM | 7,8-8,5 l/100 km | Cewki zapłonowe, pompa paliwa | Dobry |
Silnik benzynowy 2.0 | 128 KM | 8,5-9,2 l/100km | Pompa wody, termostat | Dobry |
Silnik benzynowy 2.5 V6 | 144 KM | 9,8-10,5 l/100km | Bardzo wytrzymały, rzadko sprawia problemy | Bardzo dobry |
2.0 TDI | 109 KM | 6,8-7,5 l/100km | Pompa wtryskowa, świece żarowe | Średnia |

Suzuki Grand Vitara generacji II (2005-2015)
Druga generacja oznaczała znaczący skok technologiczny dzięki nowocześniejszym silnikom i lepszej jakości wykonania. Przebiegi wzrosły do 300 000 do 400 000 kilometrów dla sprawdzonych silników benzynowych, podczas gdy dodano nowe opcje diesla. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane dopiero po 250 000 kilometrów, głównie w przypadku sprzęgła lub amortyzatorów. Absolutnym hitem był diesel 1.9 DDiS o mocy 129 KM, który pochodził od Fiata i okazał się wyjątkowo niezawodny. Jeśli chodzi o technologię, Suzuki po raz pierwszy wprowadziło filtry cząstek stałych i nowoczesny wtrysk common-rail. Grand Vitara nadal pozycjonowała się jako niedroga alternatywa o doskonałych właściwościach terenowych w porównaniu z konkurentami, takimi jak Nissan X-Trail czy Ford Kuga.
Silniki benzynowe Suzuki Grand Vitara: Generacja II (2005-2015)
Gama silników benzynowych Suzuki Grand Vitara została całkowicie zmieniona i początkowo obejmowała silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 106 KM oraz sprawdzony silnik o pojemności 2,0 litra i mocy 140 KM. Od 2008 roku dodano nowy 2,4-litrowy silnik o mocy 166 KM, który zastąpił silnik V6. Suzuki Grand Vitara 2.4 stał się najlepszym silnikiem benzynowym tej generacji - oferował większą moc niż 2.0-litrowy przy tylko nieznacznie wyższym zużyciu paliwa. Wszystkie silniki posiadały nowoczesny wtrysk wielopunktowy i zmienne fazy rozrządu. Problemy pojawiały się głównie z powodu zaniedbań serwisowych: zanieczyszczonych przepustnic lub wadliwych sond lambda. Silnik o pojemności 1,6 litra okazał się najbardziej problematycznym silnikiem benzynowym z okazjonalnymi problemami z łańcuchem rozrządu.
Silniki wysokoprężne Suzuki Grand Vitara: Generacja II (2005-2015)
Gama silników wysokoprężnych Suzuki Grand Vitara została znacznie rozszerzona. Początkowo nadal dostępny był 2,0-litrowy turbodiesel, ale teraz w ulepszonej wersji o mocy 109 KM. Główną atrakcją był nowy 1.9 DDiS o mocy 129 KM, który pochodził od Fiata i okazał się wyjątkowo niezawodny. Później pojawiły się 2.0 DDiS o mocy 140 KM, a nawet 1.6 DDiS o mocy 90 KM. Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS stał się absolutnie najlepszym silnikiem całej generacji - optymalnie łączył niskie zużycie paliwa, wysoką niezawodność i wystarczającą moc. Wszystkie silniki wysokoprężne miały wtrysk common-rail i filtry cząstek stałych, co czasami prowadziło do problemów na krótkich trasach.
Silnik Suzuki Grand Vitara | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 1.6 | 106 KM | 7,5-8,2 l/100 km | Łańcuch rozrządu, przepustnica | Średnia |
Silnik benzynowy 2.0 | 140 KM | 8,2-8,9 l/100km | Sondy lambda, cewki zapłonowe | Dobry |
Silnik benzynowy 2.4 | 166 KM | 8,8-9,5 l/100km | Bardzo wytrzymały, sprawdzony | Bardzo dobry |
1.6 DDiS | 90 KM | 5,8-6,5 l/100km | Niezbyt powszechne | Średnia |
1.9 DDiS | 129 KM | 6,2-6,8 l/100km | Wyjątkowo niezawodny | Bardzo dobry |
2.0 DDiS | 140 KM | 6,5-7,2 l/100km | Filtr cząstek stałych na krótkich trasach | Dobry |

Suzuki Grand Vitara generacji III (2015-2019)
Trzecia generacja Suzuki Grand Vitara była dostępna na rynku europejskim tylko przez krótki czas i stanowiła krok wstecz w gamie modelowej. Pojazdy nadal osiągały przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów, ale z ograniczonym wyborem silników. Poważne naprawy zdarzały się zwykle po przejechaniu 200 000 kilometrów i dotyczyły głównie podzespołów elektronicznych. Jedynym dostępnym silnikiem był 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 117 KM, który okazał się solidny, ale nie wybitny. Pod względem technicznym ta generacja była krokiem wstecz, ponieważ Suzuki polegało na sprawdzonej, ale przestarzałej technologii. Grand Vitara straciła już pozycję na rynku, ponieważ konkurenci, tacy jak Dacia Duster czy Renault Captur, oferowali lepszy stosunek jakości do ceny.
Silniki benzynowe Suzuki Grand Vitara: Generacja III (2015-2019)
Gama silników Suzuki Grand Vitara zmniejszyła się do jednego silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i mocy 117 KM. Silnik ten bazował na sprawdzonej technologii Suzuki, ale nie oferował nowoczesnych funkcji, takich jak bezpośredni wtrysk paliwa czy turbodoładowanie. Suzuki Grand Vitara 1.6 był niezawodny, ale technicznie przestarzały i zużywał dużo paliwa w porównaniu do konkurencji. Typowe problemy ograniczały się do części ulegających normalnemu zużyciu, takich jak świece zapłonowe czy filtry powietrza. Ze względu na brak alternatyw, silnik ten stał się standardem generacji, ale nie był w stanie dotrzymać kroku nowoczesnym konkurentom.
Silniki wysokoprężne Suzuki Grand Vitara: Generacja III (2015-2019)
Silniki wysokoprężne nie były już oferowane w trzeciej generacji, co było znaczącą wadą na rynku europejskim i przyczyniło się do krótkiej żywotności tej generacji.
Silnik Suzuki Grand Vitara | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 1.6 | 117 KM | 8,5-9,2 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, przestarzały | Średnia |

Suzuki Grand Vitara generacji IV (2019-obecnie)
Obecna generacja Suzuki Grand Vitara powraca do mocnych stron marki i po raz kolejny oferuje zróżnicowaną gamę silników z nowoczesnymi technologiami. Ponieważ generacja jest dostępna dopiero od 2019 roku, nie ma jeszcze długoterminowych doświadczeń, ale pierwsze kilka lat pokazuje obiecujące oznaki z oczekiwanymi przebiegami ponad 300 000 kilometrów. Pierwsza poważna konserwacja spodziewana jest dopiero po przejechaniu 150 000 kilometrów. Topowym silnikiem jest 1.4 Boosterjet o mocy 129 KM, który łączy nowoczesną technologię turbo ze sprawdzoną niezawodnością Suzuki. Pod względem technologicznym Suzuki stawia na łagodne systemy hybrydowe i nowoczesne silniki benzynowe turbo. Na rynku nowa Grand Vitara pozycjonuje się jako atrakcyjna alternatywa dla uznanych konkurentów, takich jak Toyota C-HR czy Nissan Juke.
Silniki benzynowe Suzuki Grand Vitara: IV generacja (2019-dziś)
Gama silników benzynowych nowego Suzuki Grand Vitara obejmuje 1,0-litrową jednostkę turbo o mocy 112 KM oraz 1,4-litrową jednostkę turbo (Boosterjet) o mocy 129 KM. Oba silniki wyposażone są w nowoczesny bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Suzuki Grand Vitara 1.4 Boosterjet staje się najlepszym silnikiem tej generacji - oferuje zrównoważone połączenie osiągów, oszczędności paliwa i właściwości jezdnych. Mniejszy silnik o pojemności 1,0 litra jest bardziej ekonomiczny, ale mniej wydajny. Oba silniki Suzuki Grand Vitara były dotychczas wolne od poważnych problemów produkcyjnych, ale okazjonalnie wykazywały problemy z bezpośrednim wtryskiem paliwa na krótkich trasach.
Silniki hybrydowe Suzuki Grand Vitara: IV generacja (2019-dziś)
Po raz pierwszy Suzuki oferuje również łagodne warianty hybrydowe. System łączy silniki benzynowe z 12-woltowym łagodnym układem hybrydowym, który zmniejsza zużycie paliwa o około 10%. Te silniki hybrydowe Suzuki Grand Vitara nie są jeszcze dojrzałe technicznie, ale oferują przedsmak przyszłości marki.
Silnik Suzuki Grand Vitara | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 Turbo | 112 KM | 6,2-6,8 l/100 km | Bezpośredni wtrysk na krótkich dystansach | Dobry |
1.4 Boosterjet | 129 KM | 6,5-7,2 l/100km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
1.0/1.4 mild hybrid | 112-129 KM | 5,8-6,5 l/100km | Jeszcze nie w pełni rozwinięty | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Suzuki Grand Vitara wszystkich generacji
Rozwój silników Suzuki Grand Vitara pokazuje mocne strony japońskiej inżynierii - niezawodność i trwałość zawsze były na pierwszym miejscu. Podczas gdy pierwsze dwie generacje imponowały solidnymi silnikami wolnossącymi, obecna generacja łączy nowoczesną technologię turbo ze sprawdzoną jakością Suzuki. Trzecia generacja pozostaje wyjątkiem w skądinąd pozytywnej historii rozwoju.
- Najlepszy silnik benzynowy Suzuki Grand Vitara:
2.5 V6 (144 KM, I generacja) pozostaje niedościgniony pod względem niezawodności i trwałości, a tuż za nim plasuje się nowoczesny 1.4 Boosterjet obecnej generacji.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Suzuki Grand Vitara:
1.9 DDiS Fiata (129 KM, II generacja) okazał się wyjątkowo niezawodny i ekonomiczny - najlepszy diesel w historii Grand Vitary.
- Najlepszy silnik hybrydowy Suzuki Grand Vitara:
System 1.4 mild-hybrid IV generacji jest obiecujący, ale wymaga dalszych prac rozwojowych, aby uzyskać ostateczną ocenę.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Suzuki Grand Vitara, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.