Spis treści
Dlaczego silnik bierze olej: objawy, przyczyny i sposoby ich naprawienia
Co zrobić, gdy silnik bierze olej? Na pewno nie warto od razu wpadać w panikę. W wielu przypadkach niewielkie zużycie jest naturalne, szczególnie w samochodach sportowych. Jak wiadomo, sprawnie działający silnik jest kluczowy dla komfortu jazdy. W tym artykule odpowiemy na pytanie dlaczego silnik bierze olej, jakie są tego objawy oraz skuteczne sposoby naprawy, które pomogą przywrócić silnik do pełnej sprawności.
Co oznacza duże zużycie oleju?
Nadmierne zużycie oleju w silniku benzynowym lub diesla oznacza, że silnik spala lub zużywa go więcej niż jest to normalne dla danego pojazdu. Może to objawiać się widocznym spadkiem poziomu oleju na bagnecie, a także niebieskawym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Dlaczego silnik bierze olej? Zbyt intensywne zużycie środka smarnego może wskazywać na usterki związane z pierścieniami tłokowymi, cylindrami, uszczelkami lub innymi elementami silnika. W przypadku zauważenia, że olej silnikowy ubył znacznie, warto jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę, by uniknąć poważnych uszkodzeń.

Jakie jest dopuszczalne zużycie oleju?
Dla standardowych pojazdów, jeśli nie ma wycieków, normą jest zużycie w granicach 50 ml na 1000 km, co odpowiada 0,5 litra na 10 000 km. Jeśli po 1000 km zauważysz spadek poziomu środka smarnego, może to oznaczać nadmierne zużycie oleju w silniku benzynowym lub diesla i warto zastanowić się nad rozwiązaniem tego stanu rzeczy.
Czemu silnik bierze olej: objawy
Przyczynami, dlaczego silnik bierze olej, może być wiele czynników, takich jak uszkodzone pierścienie tłokowe, awaria turbosprężarki czy zużyte uszczelniacze zaworowe. Objawy wskazujące na to, że silnik bierze olej, mogą obejmować:
- Niebieskawy dym z rury wydechowej – wydobywający się dym jest jednym z najczęstszych objawów, który sugeruje, że silnik spala olej nadmiernie. Jest to wynikiem zbyt dużego zużycia środka smarnego przez silnik, który dostaje się do komory spalania.
- Spadek poziomu oleju – regularne kontrolowanie poziomu środka smarnego w silniku pozwala zauważyć, jeśli zużywa się on szybciej niż zwykle. Spadek poziomu na bagnecie może świadczyć o tym, że występuje nadmierne zużycie oleju w silniku benzynowym lub diesla.
- Awaria turbosprężarki – uszkodzona turbosprężarka może prowadzić do nieprawidłowego zużycia środka smarnego, co objawia się m.in. dymieniem z rury wydechowej.
- Zanieczyszczony filtr – jeśli filtr oleju jest zanieczyszczony, może to prowadzić do nieprawidłowego przepływu oleju, co sprzyja jego nadmiernemu zużyciu. Należy pamiętać, że zakup nowego filtra oleju samochodowego będzie kosztował mniej niż dalsza naprawa całego silnika.
- Nierówności w pracy silnika – jeśli silnik zaczyna pracować nierówno, może to być oznaką niewłaściwego smarowania, spowodowanego niedostateczną ilością oleju.
MANNOL Olej silnikowy
5W-30, 20l, Olej półsyntetyczny
MANNOL Olej silnikowy
5W-30, 10l
MOTUL Olej silnikowy
5W-40, 5l
SHELL Olej silnikowy
5W-30, 4l
MANNOL Olej silnikowy
5W-40, 5l
Samochód zużywa dużo oleju i dymi
Dlaczego auto bierze olej i dymi? Może to wskazywać na poważniejsze awarie silnika. Najczęściej przyczyną jest zużycie pierścieni tłokowych, które powodują przedostawanie się środka smarnego do komory spalania, skutkując niebieskawym dymem z rury wydechowej. W wyniku tego świece zapłonowe samochodu mogą zostać zanieczyszczone osadami w postaci czarnego, tłustego nagaru lub popiołu. Takie osady mogą powodować niedostateczne iskrzenie, co z kolei wpływa na pracę silnika. Inne możliwe przyczyny, dlaczego silnik bierze olej, to uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych, awaria turbosprężarki czy nieszczelności w układzie smarowania. Jeśli zauważysz te objawy, ważne jest, by jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem, który przeprowadzi diagnostykę i pomoże określić zakres naprawy.
Samochód zużywa dużo oleju, ale nie cieknie
Co zrobić, gdy silnik bierze olej, ale nie ma wycieków? Może to wskazywać na wewnętrzną usterkę silnika, która powoduje jego nadmierne spalanie. Najczęstszą przyczyną jest zużycie pierścieni tłokowych, które mogą nie zapewniać odpowiedniego uszczelnienia, co prowadzi do przedostawania się oleju do komory spalania. W takim przypadku ważne jest, aby przeprowadzić dokładną diagnostykę silnika, w tym pomiar ciśnienia sprężania, aby ustalić źródło awarii i zapobiec dalszym uszkodzeniom.
Silnik po remoncie bierze olej
Jeśli silnik po remoncie bierze olej, może to być wynikiem błędów podczas naprawy. Niewłaściwe ustawienie pierścieni tłokowych, zbyt mała precyzja w szlifowaniu cylindrów lub nieodpowiednie dopasowanie tolerancji mogą prowadzić do tego, że olej przedostaje się do komory spalania. W takim przypadku warto skontaktować się z warsztatem, aby sprawdzić, czy remont został przeprowadzony poprawnie, i ewentualnie przeprowadzić korektę. Niedokładności w naprawie mogą skutkować poważniejszymi awariami w przyszłości.

Dlaczego samochód pobiera dużo oleju: powody
W starszych samochodach, które nie mają wad konstrukcyjnych, nadmierne zużycie oleju w silniku benzynowym lub diesla zwykle wynika z niewłaściwego użytkowania i stopniowego zużycia pierścieni tłokowych oraz cylindrów. Najczęstszym błędem jest obciążanie nierozgrzanego silnika.
Innym powodem mogą być zbyt długie przerwy między wymianami oleju, np. dłuższe niż 30 000 km przebiegu. Choć wielu producentów zaleca takie interwały, wiadomo, że środek smarny traci swoje właściwości ochronne już po 10 000 km. Dlatego warto wymieniać go co 10 000 km i stosować wyłącznie olej silnikowy zalecany przez producenta.
Które samochody zużywają dużo oleju?
Dlaczego silnik bierze olej nadmiernie w niektórych modelach samochodów? Niektóre auta, zwłaszcza japońskie, charakteryzują się większym zużyciem oleju. Dotyczy to przede wszystkich aut z silnikiem 1.8 VVT-i, który jest stosowany w samochodach Toyoty, takich jak Corolla IX, Avensis I i II generacji, a także Corolla Verso. Silniki te, ze względu na zmienne fazy rozrządu, mogą zużywać więcej środka smarnego w porównaniu do innych konstrukcji.
Dodatkowo, starsze modele aut, zwłaszcza te z silnikami o większych przebiegach, również mogą wykazywać nadmierne zużycie oleju w silniku benzynowym lub diesla ze względu na naturalne zużycie takich elementów jak pierścienie tłokowe czy uszczelki.
ELF Olej silnikowy
5W-30, 5l
VAG Olej silnikowy
5W-40, 5l
HifloFiltro Filtr oleju
Filtr przykręcany
NISSAN Olej silnikowy
5W-40, 5l
LIQUI MOLY Olej silnikowy
5W-30, 4l
Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca wybrane modele samochodów, które często są wskazywane jako zużywające duże ilości oleju, wraz z przyczynami.
| Auto | Silnik | Problemy ze zużyciem oleju |
|---|---|---|
| Audi A4 (2009-2015) | 2.0 TFSI | Znane z wysokiego zużycia oleju z powodu zużycia pierścieni tłokowych i uszczelnień. |
| Volkswagen Passat (2008-2015) | 1.8 TSI / 2.0 TSI | Często zwiększone zużycie oleju na 1000 km, zwłaszcza w silnikach TSI. |
| BMW Seria 5 (2010-2017) | 4-cylindrowy i 6-cylindrowy | Problemy z uszczelnieniami zaworów prowadzą do znacznego zużycia oleju. |
| Mini Cooper (2007-2014) | 1.6 Turbo | Silniki turbo są podatne na wycieki oleju i wysokie zużycie. |
| Audi Q5 (2009-2017) | 2.0 TFSI | Zużycie oleju z powodu wadliwych pierścieni tłokowych i uszczelnień. |
| Volkswagen Golf (2008-2014) | 1.4 TSI | Znane z podwyższonego zużycia oleju, zwłaszcza we wczesnych modelach z turbosprężarką. |
| Mercedes-Benz Klasa C (2007-2014) | 1.8 Kompressor | Problemy z uszczelkami olejowymi mogą prowadzić do wysokiego zużycia oleju. |
| Porsche Cayenne (2011-2018) | V8 i V6 | Wysokie zużycie oleju, szczególnie w starszych wersjach z większym przebiegiem. |
| Ford Focus (2012-2018) | 1.6 EcoBoost | Problemy z turbosprężarką i uszczelnieniami mogą prowadzić do zwiększonego zużycia oleju. |
| Subaru Forester (2008-2014) | 2.5 Boxer | Silniki bokser znane są z wysokiego zużycia oleju, zwłaszcza wraz z wiekiem auta. |
| Toyota Corolla IX | 1.8 VVT-i | Wysokie zużycie oleju przez konstrukcję ze zmiennymi fazami rozrządu. |
| Toyota Avensis (I i II generacji) | 1.8 VVT-i | Zwiększone zużycie oleju z powodu zużycia pierścieni i uszczelek w silniku ze zmiennymi fazami rozrządu. |
| Toyota Corolla Verso | 1.8 VVT-i | Problem wysokiego zużycia oleju, typowy dla jednostek z systemem VVT-i w starszych modelach Toyoty. |
Silnik bierze olej: co zrobić?
Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego? Jeśli silnik nie ma wycieków, a nadal zużywa olej, masz do wyboru dwie opcje: mały remont, czyli wymianę pierścieni tłokowych i szlifowanie cylindrów, lub zastosowanie dodatku, który ma właściwości regenerujące.
Remont silnika to koszt rzędu 1500-5000 zł, dlatego warto najpierw spróbować zastosować dodatek o właściwościach regenerujących.
Jaki dodatek do oleju silnikowego i czy warto go stosować?
Dodatek do oleju silnikowego samochodu może być skutecznym rozwiązaniem w sytuacji, gdy zastanawiasz się co zrobić, gdy silnik bierze olej lub w przypadku usterek związanych z pierścieniami tłokowymi. Jednym z najskuteczniejszych dodatków jest Ceramizer, który po dodaniu do oleju regeneruje powierzchnie tarcia, tworząc ceramiczno-metalową warstwę ochronną. Ta warstwa odbudowuje zużyte pierścienie tłokowe, cylindry i panewki, co często jest świetnym sposobem na to, jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego. Dobrej jakości dodatki oferuje również np. firma Liqui Moly. Dzięki dodatkom silnik zyskuje dodatkową ochronę przed zużyciem, co przekłada się na dłuższą żywotność silnika. Warto stosować dodatek, jeśli usterka jest niewielka, ponieważ jest bezpieczny dla silnika i może stanowić tańszą alternatywę dla kosztownych napraw.
TOP produkty powiązane z tym tematem: