Spis treści
Pompa wysokiego ciśnienia: co to jest, budowa i objawy uszkodzenia
Na płynność pracy silnika wpływa wiele elementów, a jednym z istotniejszych jest pompa wysokiego ciśnienia. Ten komponent odpowiada za doprowadzanie paliwa do wtryskiwaczy, więc każde zaburzenie działania wiąże się ze zmniejszoną kulturą pracy silnika. Dowiedz się, co się dzieje gdy pompa paliwa wysokiego ciśnienia zaczyna pracować nieprawidłowo i jak rozpoznać objawy. Dowiedz się również, co trzeba wtedy zrobić.
Pompa wysokiego ciśnienia – co to jest?
Podstawowe pytanie większości kierowców brzmi, co to jest pompa wysokiego ciśnienia. Właściciele aut powinni to wiedzieć, gdyż ten newralgiczny element wpływa bezpośrednio na prawidłową pracę silnika. Budowa pompy wysokiego ciśnienia jest dość skomplikowana, choć schemat jej pracy jest relatywnie prosty. Po pobraniu paliwa z wcześniejszych komponentów układu paliwowego przekazuje ona paliwo pod bardzo wysokim ciśnieniem bezpośrednio do wtryskiwaczy samochodu. Teoretycznie paliwo powinno być tłoczone do komór spalania pod takim samym ciśnieniem, które generuje pompa wysokiego ciśnienia. Schemat działania jest więc podobny, tak jak w autach, w których wykorzystywana jest pompa wtryskowa lub wysokociśnieniowa pompa. Aktualnie produkowane pompy są jednak zaprojektowane tak, by generowały ogromne ciśnienie sięgające nawet 2000 bar, co sprawia, że każdy element musi tu być perfekcyjnie dopasowany do reszty. Ma to swoje wady, gdyż tak dokładne spasowanie poszczególnych elementów sprawia, że cała pompa paliwa wysokiego ciśnienia jest mniej trwała, niż pompy starszego typu.
Pompa wysokiego ciśnienia – budowa
Pompa wysokiego ciśnienia diesel jest zbudowana z wielu podzespołów mechanicznych, które są sterowane elektronicznie. To sprawia, że podczas eksploatacji może dojść do awarii z wielu różnych powodów. Pierwszym z newralgicznych elementów okazuje się filtr paliwa. To on jest odpowiedzialny za wychwytywanie wszystkich zanieczyszczeń, które potem mogą osadzić się w podzespołach pompy paliwa, a następnie ją zablokować lub upośledzić jej pracę. Za filtrem paliwa znajduje się wiele bardzo dokładnie spasowanych ze sobą elementów mechanicznych, których praca nie może być zakłócona w żaden sposób nawet drobnymi uszkodzeniami. W tak pieczałowicie zaprojektowanych mechanizmach nie ma miejsca na żadne odchylenia od normy, gdyż cała pompa zaczyna wtedy pracować nieprawidłowo, co skutkuje dalszym uszkodzeniem.
BOSCH Zawór regulujący, ilość paliwa (system common rail)
Pompa wysokiego ciśnienia (strona niskiego ciśnienia)
BOSCH Zawór regulujący, ilość paliwa (system common rail)
Pompa wysokiego ciśnienia (strona niskiego ciśnienia)
BOSCH Zawór regulujący, ilość paliwa (system common rail)
Pompa wysokiego ciśnienia (strona niskiego ciśnienia), z materiałem montażowym/ mocującym
LUCAS Pompa wysokiego ciśnienia
BOSCH Pompa wysokiego ciśnienia
Powody awarii pompy wysokiego ciśnienia
Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy może dawać bardzo zróżnicowane, jednak zamiast martwić się o wymianę tego elementu na nowy, warto zadbać o to, by nie musieć się martwić o awarie. Niezbędne jest więc poznanie najistotniejszych powodów uszkodzeń pomp wysokiego ciśnienia. W większości przypadków jest to paliwo słabej jakości, które ma zbyt dużą zawartość zanieczyszczeń. Teoretycznie powinien przed nimi chronić filtr paliwa, jednak w praktyce nie jest on w stanie wychwycić wszystkiego. Pompa wysokiego ciśnienia w idealnych warunkach jest relatywnie trwała i powinna nie sprawiać problemów przy przebiegach sięgających kilkuset tysięcy kilometrów. Jeśli jednak paliwo jest słabej jakości, trwałość może obniżyć się kilkukrotnie. Niezależnie od tego, czy jest to pompa wysokiego ciśnienia Citroen C5, czy innych modeli, awarie są nieuniknione, więc warto zadbać o tankowanie na renomowanych stacjach benzynowych, by tego uniknąć.
Niestety tankowania paliwa kiepskiej jakości nie zawsze da się uniknąć. Można jednak zadbać o to, by regularnie zmieniać filtr paliwa. Należy to robić według zaleceń producenta. Zazwyczaj jest to przebieg na poziomie 100-15 tyś. km jednak mechanicy zalecają robić to przynajmniej raz w roku. Pompa wysokiego ciśnienia będzie wtedy o wiele mniej podatna na uszkodzenia, a koszty wymiany samych filtrów nie są aż tak wysokie, jak naprawa całej pompy. Sam filtr paliwa diesel oraz benzyna jest wielokrotnie tańszy od usługi czyszczenia całej pompy po uprzednim rozebraniu na czynniki pierwsze.
Pompa wysokiego ciśnienia – objawy awarii
Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy daje już przy próbie odpalenia silnika, gdy pojawiają się problemy z rozruchem. Czasem rozruch nie jest ciężki, a całkowicie uniemożliwiony, choć to skrajny przypadek. Zazwyczaj pierwsze objawy są już widoczne wcześniej. Objawia się to brakiem mocy lub nierównomierną pracą silnika i skaczącymi obrotami. Możliwe jest też dymienie na czarno. Zazwyczaj silnik zaczyna też brzmieć nieco inaczej już wtedy, gdy pojawiają się pierwsze kłopoty z prawidłową pracą pompy paliwa wysokiego ciśnienia.
TOP produkty powiązane z tym tematem: