• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Zakleszczony zacisk hamulcowy: Jak to się stało i jak mogę tego uniknąć?

Spis treści

  1. Konstrukcja zacisku hamulcowego
  2. Dlaczego mój zacisk hamulcowy uległ zakleszczeniu?
    1. 6 Zasad odpowiedniego korzystania z zacisków hamulcowych
    2. Samodzielna regeneracja zacisków hamulcowych
    3. Jak zapobiec blokowaniu się zacisku hamulca?

Czy zauważyłeś, że Twój samochód ściąga na jedną ze stron podczas hamowania lub dłużej niż zwykle zajmuje mu całkowite zatrzymanie się? Czy czujesz, że naciśnięcie pedału hamulca wymaga znacznie większego wysiłku niż zwykle? Czy czujesz zapach spalenizny po procesie hamowania? Silnik Twojego auta wolno pracuje, a jego prowadzenie uległo pogorszeniu? Być może nadszedł czas naprawić zacisk hamulcowy.

Konstrukcja zacisku hamulcowego

Zacisk to bardzo ważny element układu hamulcowego, służący do mocowania i unieruchamiania klocków hamulcowych, zapewniając tym samym ich mobilność podczas hamowania. Obecnie dostępne są 2 rodzaje zacisków: pływające i stałe.

Zaciski pływające zazwyczaj posiadają jeden, czasami dwa tłoki zlokalizowane wyłącznie po jednej stronie tarczy hamulcowej. Obudowa zacisku jest przymocowana do wspornika przymocowanego przy pomocy śrub do zwrotnicy; klocki hamulcowe są zamocowane na wsporniku.

W celu zabezpieczenia klocków hamulcowych wewnątrz szczelin prowadzących stosowane są specjalne sprężyny. W momencie wciśnięcia pedału hamulca tłok wysuwa się z cylindra i wywiera nacisk na wewnętrzny klocek hamulcowy. Następnie wspornik przesuwa się wzdłuż trzpieni prowadzących i przyciska zewnętrzny klocek hamulcowy do tarczy.

Zacisk stały nie posiada w swojej konstrukcji trzpieni prowadzących, a jego tłoki umieszczone są po obu stronach tarczy hamulcowej. Podczas hamowania do wszystkich cylindrów dostarczany jest równomiernie pod ciśnieniem płyn hamulcowy, powodujący ruch zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych klocków hamulcowych. W każdym innym przypadku są one od siebie odseparowywane przy pomocy sprężynowych ograniczników.

Dlaczego mój zacisk hamulcowy uległ zakleszczeniu?

Powszechnymi przyczynami zakleszczenia się zacisku hamulcowego są:

  1. Wystawienie na wilgoć i brud. Zgromadzone zanieczyszczenia zapobiegają przed swobodnym poruszaniem się tłoków i trzpieni prowadzących. Woda powoduje ich korozję, prowadzącą do ich zakleszczenia się. Jeśli gumowe osłony przeciwpyłowe służące do ochrony ruchomych części przed szkodliwym działaniem środowiska przeciekają to zwiększa się ryzyko uszkodzenia tłoków i trzpieni. Zakleszczenie zdarza się także dużo częściej, gdy płyn hamulcowy jest regularnie wymieniany: jest on higroskopijny, co oznacza, że wraz z biegiem czasu będzie zawierać coraz większą ilość wody; prowadzi to także do korozji tłoków i trzpieni.
  2. Korzystanie z nieodpowiedniego smaru lub całkowity jego brak. Do trzpieni prowadzących należy stosować specjalny, odporny na wysoką temperaturę smar. Nieodpowiedni smar zazwyczaj ulega wyschnięciu lub wyciekowi; może to także zniszczyć gumowe części zacisku. Trzpień prowadzący nie jest w stanie poruszać się swobodnie w nabrzmiałej tulei.
  3. Gwałtowne zmiany temperatur. Ma to niekorzystny wpływ na gumowe osłony przciwpyłowe. Przyspieszają one korozję oraz mogą powodować wygięcie się tarczy hamulcowej, prowadząc często do zakleszczenia się hamulców.
  4. Zużyte elementy zacisku hamulcowego. Zużyta obudowa zacisku lub powierzchnia tłoka powoduje jego odkształcenie i zakleszczenie. Brud gromadzący się w uszkodzonych miejscach utrudnia swobodny ruch ruchomych części. Ingerencja powietrza powoduje szybszą korozję.
  5. Odkształcenie. Trzpienie prowadzące mogą ulec wygięciu poprzez ich nieprawidłowy montaż, wysokie obciążenie lub nieuważną jazdę; zwiększa to także ryzyko zakleszczenia się zacisku.
  6. Jazda ze zużytymi klockami i tarczami hamulcowymi. Aby zapewnić dobrą przyczepność zużytych okładzin ciernych tłok może zbyt mocno wysuwać się, co może prowadzić do jego zniekształcenia.
  7. Korzystanie z nieodpowiedniego płynu hamulcowego. Jeśli płyn jest zbyt lepki, tłoki nie powracają do swojej pozycji początkowej. Poza tym tłoki polimerowe lub kompozytowe mogą ulec nabrzmieniu wskutek kontaktu z nieodpowiednim płynem hamulcowym.
  8. Wystawienie części na działanie szkodliwych środków chemicznych. Piasek pochodzący z drogi i płyn hamulcowy powoduje przedwczesne zużywanie się gumowych osłon przeciwpyłowych, dlatego niezwykle ważne jest stałe zapewnienie pełnej szczelności układu.

6 Zasad odpowiedniego korzystania z zacisków hamulcowych

  1. Oczyszczaj i smaruj elementy układu hamulcowego oraz sprawdzaj stan gumowych osłon przeciwpyłowych za każdym razem, gdy wymieniasz klocki hamulcowe - lub co 6 miesięcy. Wymień wtedy także elementy uszczelniające będące pod ciśnieniem.
  2. Wymieniaj terminowo płyn hamulcowy. Jest on higroskopijny, przez co z biegiem czasu zawiera on coraz większą ilość wody. Wpływa to na skuteczność hamowania oraz powoduje wewnętrzną korozję tłoków.
  3. Dobierz smary do konkretnego modelu samochodu. W celu smarowania podkładek, sprężyn ciśnieniowych oraz zewnętrznej powierzchni klocków hamulcowych szeroko stosowane są specjalne pasty chroniące przed zatarciem zawierające miedź lub molibden. W mocowaniu klocka hamulcowego zaleca się stosowanie smarów ceramicznych. Trzpienie prowadzące muszą być smarowane produktami mineralnymi zapewniającymi prawidłową pracę w temperaturach pomiędzy -45 °C a +180 °C. Istnieją także uniwersalne smary syntetyczne odpowiednie do stosowania we wszystkich ruchomych elementach układu hamulcowego. Podczas serwisowania układu ważne jest umieszczenie niewielkiej ilości smaru wewnątrz osłon przeciwpyłowych, aby uchronić je przed wyciekiem na okładzinę cierną. Powinieneś także unikać przed kontaktem past chroniących przed zatarciem z elementami uszczelniającymi.
  4. Unikaj agresywnego stylu jazdy. Podczas jazdy na wietrznych, górskich drogach nie zaleca się częstego korzystania z hamulców. Podczas jazdy do normalnych drogach zaleca się unikanie gwałtownego ruszania i hamowania. Pomoże to w zapobiegnięciu przegrzewania się układu hamulcowego.
  5. Podczas wymiany klocków hamulcowych korzystaj ze specjalnego przyrządu wciskającego tłok do wnętrza cylindra. Upewnij się, że element nie uległ zniekształceniu.
  6. Aby spowolnić lub zapobiec korozji pomaluj zacisk specjalną farbą odporną na ciepło. Jego powierzchnia powinna zostać uprzednio wyrównana papierem ściernym oraz odtłuszczona. Warstwa farby nie tylko ochroni zacisk przed korozją, ale i także sprawi, że Twoje auto będzie się wyróżniało od innych.

Podsumowanie: Zacisk to rodzaj części samochodowej, która nigdy nie powinna być lekceważona. Jego bezawaryjna praca zapewnia skuteczność układu hamulcowego, a tym samym Twoje bezpieczeństwo - jak i również bezpieczeństwo innych. Ignorowanie pierwszych oznak uszkodzenia zacisku może powodować pęknięcie tarczy hamulcowej lub całkowite uszkodzenie hamulców. Postępuj zgodnie z powyższymi zaleceniami aby upewnić się, że Twój zacisk hamulcowy będzie służył długo i bezawaryjnie.

Przydatne filmiki na ten temat:

Samodzielna regeneracja zacisków hamulcowych

Jak zapobiec blokowaniu się zacisku hamulca?

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

240878 ATE 24.3387-1729.5 Zacisk hamulca Czerwony, Aluminium, bez łącznika
Ocen - 2
Informacja o towar
  • System hamulcowy: Lucas / TRW
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść
  • Materiał: Aluminium
  • Produkt podlegający wymianie przy zakupie nowego
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez łącznika
  • Produkt w parze: 24.3387-1730.5
  • Kolor zacisku hamulcowego: Czerwony
  • Średnica tłoka [mm]: 38
  • ATE: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 24.3387-1729.5
  • Nasza cena: 430,47 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
ATE Zacisk hamulca Czerwony, Aluminium, bez łącznika
Numer artykułu: 24.3387-1729.5
430,47 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
A.B.S. 432192 Zacisk hamulca Aluminium
Ocen - 4
Informacja o towar
  • System hamulcowy: BREMBO
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy (4-tłoczkowy)
  • Materiał: Aluminium
  • dla grubości tarczy hamulcowej [mm]: 30
  • Ciężar [kg]: 3,56, 3,20
  • Produkt w parze: 432191
  • Liczba połączeń: 1
  • Średnica tłoka [mm]: 40
  • A.B.S.: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 432192
  • Nasza cena: 782,13 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
A.B.S. Zacisk hamulca Aluminium
Numer artykułu: 432192
782,13 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
BUDWEG CALIPER 344902 Zacisk hamulca przed osią, Oś przednia, z lewej
Ocen - 6
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: przed osią, Oś przednia, z lewej
  • System hamulcowy: BREMBO
  • Średnica [mm]: 38
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy (4-tłoczkowy)
  • Grubość tarczy hamulcowej [mm]: 22
  • Produkt w parze: 344903
  • BUDWEG CALIPER: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 344902
  • Nasza cena: 819,93 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
BUDWEG CALIPER Zacisk hamulca przed osią, Oś przednia, z lewej
Numer artykułu: 344902
819,93 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
TRW BHN318 Zacisk hamulca Aluminium
Ocen - 35
Informacja o towar
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść, Zacisk hamulcowy ze zintegrowanym hamulcem pomocniczym
  • Materiał: Aluminium
  • Ograniczenia producenta: TRW
  • Produkt w parze: BHN317
  • Średnica tłoka [mm]: 38
  • TRW: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: BHN318
  • Nasza cena: 323,51 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
TRW Zacisk hamulca Aluminium
Numer artykułu: BHN318
323,51 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
241337 ATE 24.6242-7005.5 Zacisk hamulca z silnikiem elektrycznym, bez łącznika
Ocen - 5
Informacja o towar
  • System hamulcowy: ATE
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść, Zacisk ham. z el. blokującym dla elektr. ham. postojowego
  • Produkt podlegający wymianie przy zakupie nowego
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z silnikiem elektrycznym, bez łącznika
  • Produkt w parze: 24.6242-7006.5
  • Dostępne MAPP-Code
  • Numer artykułu zalecanego dodatku: 11.0101-5407.2, 11.8171-0008.1
  • Średnica tłoka [mm]: 42
  • ATE: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 24.6242-7005.5
  • Nasza cena: 624,34 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
ATE Zacisk hamulca z silnikiem elektrycznym, bez łącznika
Numer artykułu: 24.6242-7005.5
624,34 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
240816 ATE 24.3384-1729.5 Zacisk hamulca bez łącznika
Ocen - 1
Informacja o towar
  • System hamulcowy: Lucas / TRW
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść
  • Produkt podlegający wymianie przy zakupie nowego
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez łącznika
  • Produkt w parze: 24.3384-1730.5
  • Dostępne MAPP-Code
  • Średnica tłoka [mm]: 38
  • ATE: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 24.3384-1729.5
  • Nasza cena: 397,43 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
ATE Zacisk hamulca bez łącznika
Numer artykułu: 24.3384-1729.5
397,43 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
TRW BHN952 Zacisk hamulca Czerwony, Aluminium
Ocen - 5
Informacja o towar
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść, Zacisk hamulcowy ze zintegrowanym hamulcem pomocniczym
  • Materiał: Aluminium
  • Ograniczenia producenta: TRW
  • Produkt w parze: BHN951
  • Kolor zacisku hamulcowego: Czerwony
  • Średnica tłoka [mm]: 38
  • TRW: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: BHN952
  • Nasza cena: 406,91 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
TRW Zacisk hamulca Czerwony, Aluminium
Numer artykułu: BHN952
406,91 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
240515 ATE 24.3381-8503.5 Zacisk hamulca bez łącznika
Ocen - 1
Informacja o towar
  • System hamulcowy: ATE
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść
  • Produkt podlegający wymianie przy zakupie nowego
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez łącznika
  • Produkt w parze: 24.3381-8504.5
  • Dostępne MAPP-Code
  • Numer artykułu zalecanego dodatku: 11.0101-5402.2, 11.0441-3803.2, 11.8116-0066.1, 11.8171-0008.1
  • Średnica tłoka [mm]: 38
  • Przestrzegać wymiarów
  • ATE: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 24.3381-8503.5
  • Nasza cena: 356,77 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
ATE Zacisk hamulca bez łącznika
Numer artykułu: 24.3381-8503.5
356,77 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
GT-BERGMANN GT80-192 Zacisk hamulca Oś tylna strona prawa, Aluminium
Ocen - 1
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: Oś tylna strona prawa
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść, Zacisk hamulcowy ze zintegrowanym hamulcem pomocniczym
  • Materiał: Aluminium
  • Ilość: 1
  • GT-BERGMANN: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: GT80-192
  • Nasza cena: 300,48 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
GT-BERGMANN Zacisk hamulca Oś tylna strona prawa, Aluminium
Numer artykułu: GT80-192
300,48 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
AN8419 HELLA 8AN 355 784-191 Zacisk hamulca bez łącznika
Ocen - 1
Informacja o towar
  • System hamulcowy: ATE
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez łącznika
  • Produkt w parze: 8AN 355 784-201
  • Średnica otworu [mm]: 40
  • niewymagany zwrot starej części
  • Nowa część bez depozytu
  • Montaż / demontaż koniecznie do wykonania przez fachowców!
  • HELLA: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 8AN 355 784-191
  • Nasza cena: 176,46 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
HELLA Zacisk hamulca bez łącznika
Numer artykułu: 8AN 355 784-191
176,46 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
TRW BHW348E Zacisk hamulca Żeliwo
Ocen - 3
Informacja o towar
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść
  • Materiał: Żeliwo
  • Ograniczenia producenta: ATE
  • Produkt podlegający wymianie przy zakupie nowego
  • Produkt w parze: BHW347E
  • Przestrzegać danych technicznych
  • Średnica tłoka [mm]: 54
  • TRW: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: BHW348E
  • Nasza cena: 269,49 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
TRW Zacisk hamulca Żeliwo
Numer artykułu: BHW348E
269,49 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
KAMOKA JBC0861 Zacisk hamulca Oś przednia, z lewej, Aluminium, bez silnika elektrycznego
Ocen - 3
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej
  • System hamulcowy: BREMBO
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy (4-tłoczkowy)
  • Materiał: Aluminium
  • dla grubości tarczy hamulcowej [mm]: 30
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez silnika elektrycznego
  • Produkt w parze: JBC0862
  • Średnica tłoka [mm]: 40
  • KAMOKA: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: JBC0861
  • Nasza cena: 725,13 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
KAMOKA Zacisk hamulca Oś przednia, z lewej, Aluminium, bez silnika elektrycznego
Numer artykułu: JBC0861
725,13 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
FEBI BILSTEIN 179785 Zacisk hamulca Oś tylna strona lewa, Żeliwo
Ocen - 2
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: Oś tylna strona lewa
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy (1-tłoczkowy)
  • Materiał: Żeliwo
  • Ciężar [kg]: 2,0
  • Produkt w parze: 179786
  • Nowa część
  • Średnica tłoczka zacisku hamulcowego [mm]: 40
  • FEBI BILSTEIN: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 179785
  • Nasza cena: 167,25 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
FEBI BILSTEIN Zacisk hamulca Oś tylna strona lewa, Żeliwo
Numer artykułu: 179785
167,25 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
TRW BHW268E Zacisk hamulca Żeliwo
Ocen - 1
Informacja o towar
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy z osadzeniem typu pięść
  • Materiał: Żeliwo
  • Ograniczenia producenta: ATE
  • Produkt podlegający wymianie przy zakupie nowego
  • Produkt w parze: BHW267E
  • Przestrzegać danych technicznych
  • Średnica tłoka [mm]: 54
  • TRW: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: BHW268E
  • Nasza cena: 338,25 PLN
  • Stan: Zregenerowana
Szczegóły
TRW Zacisk hamulca Żeliwo
Numer artykułu: BHW268E
338,25 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
FEBI BILSTEIN 178092 Zacisk hamulca Oś przednia, z lewej, Żeliwo
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej
  • Typ zacisku hamulca: Zacisk hamulcowy (1-tłoczkowy)
  • Materiał: Żeliwo
  • Ciężar [kg]: 3,27
  • Produkt w parze: 178093
  • Nowa część
  • Średnica tłoczka zacisku hamulcowego [mm]: 57
  • FEBI BILSTEIN: Zacisk hamulca
  • Numer artykułu: 178092
  • Nasza cena: 276,56 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
FEBI BILSTEIN Zacisk hamulca Oś przednia, z lewej, Żeliwo
Numer artykułu: 178092
276,56 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: