Spis treści
Pompa hamulcowa: działanie i objawy uszkodzenia
Hamulce to jeden z elementów pojazdu, który musi być niezawodny jeśli auto ma być bezpieczne i funkcjonalne. Pompa hamulcowa jest jednym z wielu komponentów całego układu hamulcowego, jednak jest jego newralgicznym elementem – jeśli ulegnie awarii, hamulce przestają działać prawidłowo. Dowiedz się, jakie pompa hamulcowa objawy daje, gdy jest uszkodzona, a także sprawdź, jak działa pompa hamulcowa. Każdy kierowca powinien też wiedzieć, jak sprawdzić czy pompa hamulcowa jest sprawna i kiedy należy udać się do serwisu. Kluczowe dla bezpieczeństwa jest bowiem to, by zareagować na czas.
DELPHI Pompa hamulcowa
Ø tłoka: 20,6 [mm], M10x1
LPR Pompa hamulcowa
Ø tłoka: 19,05 [mm], Żeliwo, 10 X 1,25 (3)
ATE Pompa hamulcowa
Liczba połączeń: 2, Ø: 23,8 [mm], M12x1
ATE Pompa hamulcowa
Liczba połączeń: 3, Ø: 20,6 [mm], ze zbiornikiem płynu hamulcowego, M10x1
BREMBO Pompa hamulcowa
Ø otworu: 19,05 [mm], Żeliwo, 10 x 1 (4)
Pompa hamulcowa – zasada działania
Na początku warto dowiedzieć się, jak działa pompa hamulcowa. By to zrozumieć, trzeba też wiedzieć, jak funkcjonuje cały system hamulcowy. Jest to zaś dość proste w swoim schemacie, pomimo że aktualnie stosowane przez producentów rozwiązania techniczne są niezwykle skomplikowane. Ostatecznie celem działania układu hamulcowego jest dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy montowanej na kole – to powoduje hamowanie. Pompa hamulcowa jest elementem odpowiadającym za to, by wytworzyć ciśnienie w przewodach hamulcowych. Dzieje się to po naciśnięciu pedału hamulca. To właśnie ciśnienie generowane dzięki płynowi hamulcowemu w układzie hydraulicznym, pozwala na prawidłową prace hamulców. Pompa hamulcowa objawy uszkodzenia może dawać różne, jednak niedziałajce hamulce nie oznacza, że to właśnie pompa hamulcowa w samochodzie uległa uszkodzeniu.
Pompa hamulcowa – objawy uszkodzenia
Pompa hamulcowa objawy uszkodzenia może dawać różne więc można je pomylić. W nowych autach pompa hamulcowa będzie jednak wyposażona w odpowiednie czujniki, więc komputer pokładowy powinien pokazać błąd. Biorąc pod uwagę, jak działa pompa hamulcowa, praktycznie każde odstępstwo od stanu prawidłowego powinno zostać pokazane na komputerze pokładowym. W autach starszych generacji może tak nie być, więc zawsze trzeba obserwować to, jak działają hamulce. Taka prewencja nie dotyczy tylko pompy hamulcowej, ale też innych elementów układu hamulcowego.
Pompa hamulcowa przepuszcza – objawy
To, że pompa hamulcowa przepuszcza objawy da bardzo szybko. Nieszczelność może być spowodowana tym, że pompa hamulcowa jest już stara – co jakiś czas ten element ulegnie wyeksploatowaniu, choć jest ona wielokrotnie bardziej żywotna niż klocki i tarcze hamulcowe w aucie. Nieszczelność może być też spowodowana uszkodzeniem mechanicznym. Biorąc pod uwagę, jaka jest budowa pompy hamulcowej może w niej ulec awarii wiele elementów. Tym, co stanie się na początku, będzie wydłużenie drogi hamowania. Objawia się to tak, że hamulce powodują „mniej ostre” hamowanie. Bardziej charakterystyczne jest jednak to, że pedał hamulca całkiem się zapadnie. To oznacza ewidentną nieszczelność układu lub całkowitą awarię pompy. Gdy zauważy się takie zjawisko na drodze, należy od razu przerwać jazdę. Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż sama pompa hamulcowa i cały układ hamulcowy nawet jeśli jeszcze działa, może całkowicie odmówić posłuszeństwa w każdej chwili.
Trzeba pamiętać, że sama pompa hamulcowa i cały układ hamulcowy, a w tym przewody pracują pod wysokim ciśnieniem generowanym przez płyn hydrauliczny. To sprawia, że jakikolwiek przeciek bardzo szybko ulega powiększeniu i całkowicie niszczy układ.
A.B.S. Pompa hamulcowa
Liczba połączeń: 3, Żeliwo, 3x M10x1.25
LPR Pompa hamulcowa
Ø otworu: 19,05 [mm], Ø tłoka: 19,05 [mm], Żeliwo, 10 X 1,25 (3)
ATE Pompa hamulcowa
Liczba połączeń: 2, Ø: 23,8 [mm], M10x1
TRW Pompa hamulcowa
Ø tłoka: 25,4 [mm]
BOSCH Pompa hamulcowa
Liczba połączeń: 2, Ø tłoka: 25,4 [mm], bez zbiornika płynu hamulcowego, Żeliwo, M 10 x 1
Jak sprawdzić, czy pompa hamulcowa jest dobra?
To, jak sprawdzić czy pompa hamulcowa jest dobra, jest zależne od rodzaju usterki. Niezależnie od tego, czy jest to pompa hamulcowa Passat B5, czy pompa do innego auta, zawsze trzeba sprawdzić, czy powodem jest przeciek w innym elemencie układu hamulcowego, czy na samej pompie. Często powodem awarii układu hamulcowego jest ubytek płynu spowodowany starymi uszczelkami, które z biegiem lat ulegają wyeksploatowaniu. Nawet jeśli mało się jeździ, po paru latach są one po prostu sparciałe. W takiej sytuacji diagnostykę musi przeprowadzić mechanik, który dokładnie sprawdzi, czy wyciek jest spowodowany nieszczelnością, czy trzeba wymienić całą pompę hamulcową. Zazwyczaj mechanik demontuje pompę hamulcową i dokładnie sprawdza, czy jest ona sprawna.
Czasem powodem awarii jest zapowietrzona pompa hamulcowa. Do takiej sytuacji może dojść, gdy dolewa się płynu hamulcowego. Rozwiązaniem jest odpowietrzenie pompy, z czym każdy mechanik poradzi sobie bez problemu. Zawsze jednak trzeba przeprowadzić dokładną diagnostykę.
Jak wymienić pompę hamulcową?
Uszkodzona pompa hamulcowa to kłopot, gdyż wymiana jest relatywnie droga. W niektórych autach, zwłaszcza sportowych koszt wymiany może wynieść kilka tysięcy, choć to już wygórowana stawka. W standardowych pojazdach będzie nieco taniej, jednak w wielu warsztatach będzie można zregenerować pompę hamulcową lub wymienić poszczególne części. Niekiedy koszt naprawy wyniesie nie więcej niż kilkaset złotych. Trzeba też pamiętać, że cena płynu hamulcowego nie jest na tyle wysoka, by bagatelizować kontrolę tego kluczowego dla działania pompy płynu. Jeśli dojdzie do ubytku, zawsze trzeba go od razu uzupełnić. Najlepiej kontrolować, czy pompa hamulcowa jest sprawna, a także czy w układzie znajduje się odpowiednia ilość płynu hydraulicznego przynajmniej raz w roku.
TOP produkty powiązane z tym tematem: