Spis treści
Common Rail
Common Rail to system bezpośredniego wtrysku paliwa, który jest instalowany w pojazdach z silnikami typu diesel. Został opracowany przez firmę Bosch. W obecnych czasach system common rail jest instalowany w ponad 70% silnikach typu diesel produkowanych przez różnorodnych producentów.
Konstrukcja i zasada działania systemu Common Rail
Podstawowymi elementami systemu common rail są:
- listwa paliwowa;
- pompa wtryskowa;
- wtryskiwacze paliwa (piezoelektryczne lub elektromagnetyczne).
Paliwa jest zasysane ze zbiornika przez niskociśnieniową pompę i wpływa do pompy wtryskowej, gdzie jest sprężane przez tłoki do momentu, gdy nie osiągnie wartości określonych przez jednostkę kontrolną. Sprężone paliwo przedostaje się do listwy paliwowej, która odgrywa rolę wysokociśnieniowego akumulatora i kontroluje dostarczanie paliwa do każdego z wtryskiwaczy, które bezpośrednio wtryskują paliwo do komory spalania. Wyloty listwy paliwowej i wtryskiwacze są połączone przy pomocy specjalnych przewodów paliwowych. System common rail obejmuje także zawory, regulatory i czujniki, które pozwalają jednostce kontrolnej na poradzenie sobie ze wszystkimi wymaganymi informacjami w celu przeprowadzenia niezbędnych poleceń poprzez pomiary różnorodnych parametrów.
Zalety silników z systemem common rail
- niski poziom hałasu;
- zmniejszone zużycie paliwa;
- niski poziom emisji gazów spalinowych.
Silnik z systemem common rail
- MultiJet (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- VCDi (Chevrolet);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- CDI (Mercedes-Benz);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- DDiS (Suzuki);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- TID TTiD (Saab);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- dCi (Nissan, Renault);
- XDi (SsangYong);
- D-4D (Toyota);
- CITD (Mazda);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- D3, D4 i D5 (Volvo);
- DI-D (Mitsubishi);
- HDi e-HDi, BlueHDi (Citroen, Peugeot);
- i-CTDi (Honda);
- TDCi (Ford).