Spis treści
Jakie są objawy awarii pompy wspomagania?
Jazda ze wspomaganiem kierownicy niewątpliwie jest komfortowa, o czym przekonują się najbardziej kierowcy, u których pompa hydrauliczna przestaje działać prawidłowo. Pompa wspomagania to element pozwalający istotnie wpłynąć na pracę układu kierowniczego, jednak przez intensywną eksploatację często ulega awariom. Sprawdź, jakie są objawy pompy wspomagania , która jest uszkodzona i co wtedy należy zrobić!
Wspomaganie kierownicy – jak działa?
Pompa hydrauliczna wspomagania to podstawowy element wspomagania kierownicy. Wiele osób nie zwraca na niego uwagi, dopóki się nie zepsuje, jednak gdy już do tego dojdzie, taka usterka istotnie wpływa na mniejszy komfort jazdy. Pompa wspomagania pozwala niemal całkowicie zmniejszyć opory związane z kręceniem kierownicą. Brak tego efektu jest dobrze znany każdemu, kto jeździł autami ze starszych roczników. Od lat dziewięćdziesiątych wspomaganie jest fabrycznym wyposażeniem większości aut, lecz jeśli ktoś ma doświadczenie ze starszymi modelami, dobrze zna różnicę. Osoby mające relatywnie mało siły często mają problem, żeby w ogóle poruszać kierownicą, a zwłaszcza robić to jedną ręką lub wtedy, gdy auto stoi w miejscu. Pompa wspomagania pozwala całkowicie wyeliminować ten problem. Uszkodzona pompa wspomagania i objawy, które daje, są często łatwe do zauważenia, jednak nie w każdej sytuacji.
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny, 90 bar
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny, M16 x 1,5, 90 l/h, zgodnie z ruchem wskazówek zegara
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny, 120 bar, Triangle, Aluminium, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ze zbiornikiem
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny, Liczba żeber: 6, Ø koła pasowego: 137 [mm], M16x1.5, czarny, ze zbiornikiem
Pompa hydrauliczna – zasada działania
Uszkodzona pompa wspomagania – objawy to zazwyczaj większy opór kierownicy. Wynika to ze schematu działania tego elementu. Pompa hydrauliczna wspomagania zmniejsza opór poprzez generowanie dużego ciśnienia wspomagającego mechaniczną pracę mięśni kierowcy. Oznacza to, że każdy ruch kierownicą, który potem przenosi siłę na elementy układu jezdnego jest wspomagany hydraulicznie, za co odpowiada właśnie pompa wspomagania.
Uszkodzona pompa wspomagania – jak zlokalizować
Pompa wspomagania wyje – to częste skargi kierowców udających się do warsztatu samochodowego. Właśnie to, że pompa wspomagania piszczy albo wyje, jest jednym z objawów awarii, jednak najpierw trzeba wiedzieć, jak zdiagnozować, że to właśnie dźwięk generowany przez pompę. Znajduje się ona w okolicy komponentów skrzyni biegów. Z perspektywy kierowcy charakterystyczny dźwięk powinien wydobywać się z okolicy kół lub spod silnika. Trudne będzie jednoznaczne zlokalizowanie miejsca pochodzenia dźwięku, jednak piszczenie jest właściwe tylko dla tego elementu, gdyż innych hydraulicznych komponentów wydających podobny dźwięk w samochodach nie ma. Pompa wspomagania Peugeot 307 i pompy innych modeli aut zazwyczaj będą brzmieć podobnie.
Odpowiedzią na pytanie, dlaczego pompa wspomagania wyje jest to, że doszło do mechanicznego uszkodzenia elementów pompy. Wyjąca pompa wspomagania to zazwyczaj zatarta pompa wspomagania. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego jak udać się do warsztatu i wymienić ten element. Teoretycznie można regenerować pompę, jednak biorąc pod uwagę, że ten element ma dość długi okres żywotności, a nowa pompa hydrauliczna kosztuje około kilkuset złotych, lepszym rozwiązaniem będzie wymiana.
Często się zdarza jednak, że pompa wspomagania piszczy. To zaś jest związane z tym, że jest w niej za mało płynu, co powoduje, że pompa zasysa powietrze. Taka sytuacja będzie powodowała zdecydowane zmniejszenie ciśnienia, co musi odbić się na prawidłowej pracy mechanizmu. To, jak sprawdzić ciśnienie pompy wspomagania nie jest proste w domowych warunkach, gdyż niezbędny do tego jest odpowiedni sprzęt.
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny, 80 l/h, dla pojazdów z kierownicą z lewej / prawej strony
RIDEX Pompa wspomagania
hydrauliczny, 100 bar, Liczba żeber: 6, Ø koła pasowego: 142 [mm], 70 l/h, pompa łopatkowa, z połączeniem śrubowym
MEYLE Pompa wspomagania
hydrauliczny, 120 bar, ORIGINAL Quality
BOSCH Pompa wspomagania
hydrauliczny, 135 bar, pompa łopatkowa, zgodnie z ruchem wskazówek zegara
MEYLE Pompa wspomagania
hydrauliczny, 128 bar
Objawy uszkodzonej pompy wspomagania
Wiedząc, jak sprawdzić pompę wspomagania w kontekście jej prawidłowej pracy, warto regularnie kontrolować, czy działa prawidłowo. W wielu modelach wystarczy polegać na kontrolkach na desce rozdzielczej. Jeśli jednak nie zadziałają, należy obserwować pracę kierownicy. Jeśli zacznie ona chodzić o wiele ciężej niż zwykle, lub zacznie kręcić się „lekko” tylko w jedną stronę, oznacza to kłopoty z pompą hydrauliczną.
Charakterystyczne wycie lub piszczenie pojawi się dopiero później, gdy element będzie w dużej mierze uszkodzony. Jazda z uszkodzoną pompą wspomagania jest niebezpieczna i o wiele mniej komfortowa, więc należy od razu udać się do warsztatu. Układ kierowniczy elementy samochodu ma bardzo wrażliwe i bardzo odbijają się na jakości jazdy, więc nie wolno bagatelizować tej awarii.
TOP produkty powiązane z tym tematem: